Olyan történt A Dalban, mint még soha

Eurovíziós Dalfesztivál magyar versenye, A Dal 2016 című televíziós showműsor
Budapest, 2016. február 27. Frenreisz Károly, a Skorpió együttes vezetője, a Metro és az LGT egykori alapítója, Pierrot zenei producer és előadó, Zséda (Zsédenyi Adrienn) többszörös Fonogram-, eMeRTon- és Artisjus-díjas énekes és Both Miklós zeneszerző, énekes, előadó, a Napra és a Both Miklós Folkside alapítója, a zsűri tagjai (b-j) az Eurovíziós Dalfesztivál magyar versenye, A Dal 2016 című televíziós showműsor döntőjében a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) óbudai gyártóbázisán 2016. február 27-én. MTI Fotó: Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Ilyen nem volt még a hazai eurovíziós válogatón: a döntőben kétszer is előadhatta egy zenekar a produkcióját, más kérdés, hogy a Kállay Saunders Band másodjára is szétcsúszott valami technikai hiba miatt. Ez elég volt ahhoz, hogy a négybe jusson a banda, de A Dal 2016-ot a nézők szavazatai alapján Freddie nyerte, tehát Fehérvári Gábor Alfréd képviselheti Magyarországot Stockholmban, az Eurovíziós Dalfesztiválon. 
Vágólapra másolva!

A Dal 2016-ban is öt adást kapott, ami egyfelől érthető, másfelől kevesen szeretik ugyanazt vagy majdnem ugyanazt a produkciót megnézni háromszor, hogy aztán negyedszerre és ötödszörre is megtekintsék az Eurovíziós Dalversenyen. A Dal viszont az állami média egyik legnézettebb brandje, még úgy is, hogy már messze nem hoz egymillió nézőt:

a legutóbbi, február 20-i adást 580 ezren követték végig,

az épp tévé előtt ülők 13 százaléka. Egy héttel korábban, február 13-án 578 ezer honpolgár gondolta, hogy megvizsgálja, milyen a hazai popzene közeljövője, ez akkor is 13 százalékos share-t, közönségarányt jelentett. Tehát nem egy egymillió nézőt minden este vonzó Barátok köztről van szó, de elég stabilan teljesít, állandó közönsége van, és a szerény számokkal rendelkező Duna szombatjait alaposan felhúzza, jobban, mint egy tetszőleges film.

Freddie Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Le lehetne zavarni három elődöntővel és egy fináléval, de az állami média persze megpróbálja húzni, amíg lehet: februárban még téli álomban vannak a nagy kertévék, nincs RTL-es show, sem TV2-s nagyszabású műsor a hétvégében, sehol egy Got Talent, X-Faktor vagy Sztárban sztár, lehet vitézkedni, virgonckodni öt szombaton át. Harminc versenydal kerül adásba, több talán nem is indokolt. Nem azt állítjuk, hogy nem készül ennél több nívós magyar zeneszám egy évben, csak azt, hogy sokat nem is versenyeztetnek, így be sem kerülnek a tévébe.

Az új zsűri ez egyik elődöntőn Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Olvasóink elég kritikusan szemlélték a felhozatalt. Közel 20 ezer voks után az jött ki, hogy 45 százalékuk bénának, 35 százalékuk csak unalmasnak tartotta a produkciókat, ebben már benne lehet a mélymagyar keserűség is. 13 százalék vélekedett úgy, hogy jó a program, és mindössze 7 százalék volt maximálisan elégedett, szerintük az idei garnitúra jobb, mint a tavalyi.

200 milliós nézettség, nem semmi

A Dal védelmében azonban jegyezzük meg, hogy ismertséghez juttat olyanokat is, akik kertévés tehetségkutatón még nem jelentek meg, és többet kínál a győztesnek, mint sok más show – lemezszerződés helyett óriási nézettséget hozó összeurópai gálán mutathatja meg, mint tud.

A brandet szokás lesajnálni a már befutott zenészek körében,

mondván, szakmailag semmi újat nem hoz, csak egy színes-szagos show, de a számokkal nem lehet vitatkozni: 2015-ben a Bécsből sugárzott eurovíziós adásokat 40 országban 197 millióan nézték. Ha valaki tényleg egyedi, különleges, ennél jobb ugródeszka nem kell.

Kállay-Saunders András az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjében ötödik lett két éve, ami remek eredmény Fotó: Marton Szilvia/Origo

Hogy jobb volt-e az idei A Dal, mint a korábbiak, azon lehet vitatkozni, de azon nem, hogy ideje volt frissíteni a zsűrin. Ez megtörtént, hozott is új színt a műsorfolyamba, ennek ellenére épp az a Pierrot lett a kedvenc, aki egyedüliként maradt a tavalyi társaságból. 5700 szavazat érkezett arra a kérdésünkre, hogy „Ki a kedvenc zsűritagja?”: a szavazatok 45 százalékát Pierrot gyűjtötte be, a második helyen Zséda áll 28 százalékkal, Frenreisz Károly 18 százalékot ért el, a listát Both Miklós zárja 8 százalékkal. Pierrot-nagyinterjút itt olvashat.

De lássuk, mi volt a fináléban!

Rock vagy popkoncertet sem szabad lassúval kezdeni, ennek megfelelően Mushu indította a műsort dinamikus dalával, utána a Parno Graszt jött: Zséda drámai csúcspontot hiányolt, múltról és jövőről értekezett, Frenreisz pedig rögtön belezavarodott, még a „szívem csücskeitek" is elhangzott. Berkes Olivér és a tupírozott hajú Tóth Andi jött, utóbbi biztos sok C. C. Catch-klipet nézett a nyolcvanas évekből. Both vattacukrosnak látta, Károly szerint „belehúztak a dologba", viszont a „zsűri két lábon állt".

A Mushu együttes a nyolcba bejutott, de a négybe már nem Forrás: MTI/Mohai Balázs

Petruska következett, a közmédia szerint az év felfedezettje: Pierrot messzire szárnyalt értékelésében, ő a jelenséget mutatta volna be, nem ezt az egy szerzeményt. Zséda picit rétegzenének tartotta, és a nagy pillanatot hiányolta. Oláh Gergő következett törökös hangulatú dalával, amire Pierrot annyit mondott, hogy „jeeee", majd a cigányság és a közel-keleti kultúra kapcsolatán merengett egy sort. Both damaszkuszi élményeiről mesélt, többek közt, kissé hosszan, de értelmesen.

Oláh Gergő törökös dallal jött Forrás: MTI/Mohai Balázs

Freddie volt soron, őt nagyjából két-három hete óriási esélyesként kezeli a szakma, de Miklós ennek ellenére némi ürességet érzett. „A szem a lélek tükre" – szögezte le ellentmondást nem tűrően Frenreisz, amiben csak az a mókás, hogy húsz éve nem láttuk napszemüveg nélkül.

A zsűri a fináléban Forrás: MTI/Mohai Balázs

Kállay-Saunders jött, félrecsúszott hanggal, technikai hiba lehetett: a zsűri együttérzőn hümmögött és bólogatott, András imára tette össze kezeit, kisebb minidrámát élt át a csapat. Újra előadhatta, de továbbra sem volt rendben a hang. „Ki kell találni, mi a fene történt" – tűnődött Pierrot, de az előadó is bevallotta, hogy másodjára még rosszabb lett. Vásáry André zárta a sort, volt zsűritag, aki meglátta benne a tipikus, hatásos, eurovíziós dalt.

A Kállay Saunders Band Forrás: MTI/Mohai Balázs

És a végjáték

A zsűri pontozása következett: Bothnál Petruska volt a nyerő, Zsédánál Freddie, Pierrot a 10 pontját Vásárynak adta, Frenreisz pedig szintén Freddie-t favorizálta. Kialakult a négyes mezőny, akikre szavazhatott a publikum: Freddie, Petruska, Oláh és Kállay-Saunders reménykedhetett tovább.

A Dal 2016-ot a nézők szavazatai alapján Freddie nyerte, tehát Fehérvári Gábor Alfréd képviselheti Magyarországot Stockholmban, az Eurovíziós Dalfesztiválon. Innen megtudhatja, magyarul miről szól a versenydal, a Pioneer.

Szavazzon!

Mire megyünk ezzel a dallal az Eurovízión?

Képeink a helyszínről:

Kállay-Saunders András Fotó: Szabó Gábor - Origo

Freddie Fotó: Szabó Gábor - Origo
Vásáry André Fotó: Szabó Gábor - Origo
Tóth Andi és Berkes Olivér Fotó: Szabó Gábor - Origo

Töltse ki kvízünket:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!