Mikor indul a Lokál napi kiadása?
Június 6-án jelenünk meg a legfőbb terjesztési pontokon, napi 16 oldalon, hétfőtől péntekig. A lap Budapesten 150 ezer példányban lesz elérhető, elsősorban a forgalmasabb tömegközlekedési csomópontokban, megállókban, illetve vasút- és buszállomásokon találkozhatnak vele az olvasók. A hetilap is megmarad, Lokál Extra néven kerül a postaládákba. Az eddigi mozaikos anyagok helyett ott inkább a magazinosabb formátumra helyezzük a hangsúlyt.
A napilap 300 terjesztési pontjából jut majd vidékre is?
Induláskor csak a fővárosban leszünk jelen.
Bevallottan a bulvár viszi majd el a lapot? Külföldi merénylet helyett Korda György és Balázs Klári?
A Metropolt igazgató Hivatal Péternek volt egy megjegyzése, hogy mi inkább leszünk a Blikknek a konkurenciája a bulvárral, ők pedig maradnak az általános tájékoztatásnál. Az kétségtelen, hogy a bulvárosabb jelleg miatt a fizetős újságok versenytársai is leszünk, de közéleti vagy fontos politikai eseményekkel, a nagyvilág történéseivel mi is foglalkozunk majd. Ez alapján nem lehet különbséget tenni a két lap között.
Akkor miben lesz más a Lokál, mint a Metropol?
Leginkább a tartalom előállításában. Mi nem MTI-hírgyűjtő újság leszünk, sokkal inkább a saját tartalmat preferáljuk. Eddig is erős szerkesztőséggel dolgoztunk, ez a jövőben még inkább így lesz. Kulcsembereket, tördelőt, vezető szerkesztőt, újságírókat, fotóst hoztunk el olyan lapoktól, mint a Blikk, a Bors, vagy a Magyar Hírlap. És nem csak bulvárral foglalkozókat, hanem szeriőz témákban is jártasakat. Tartottunk valamennyire attól, hogy a Metropol majd leköveti ezt a modellt, de a nyilatkozat után megnyugodtunk.
Nekünk örömhír, ha ők ugyanazt akarják csinálni, mint eddig.
Az MTI-hírek 90 százalékával már találkozott az interneten az olvasó mire másnap a kezébe kerül a lap, ezért mi a saját tartalomban, a hírhez hozzáadott értékben hiszünk. Olyan újságot szeretnénk, amit reggelente nemcsak az ingyenessége miatt keresnek az emberek.
Miben lesz más a print és az online?
Aktuális témákkal foglalkozó újságot tervezünk, ami merít mindenhonnan. Ha a közéletben épp fontos dolog történik itthon vagy a világban, akkor az lesz a címlapon, és nem szükségszerűen egy sztár. Az online oldalunkat is fejlesztjük, de alapvetően print szerkesztőség vagyunk: az online piacon nem is tudnánk – ás nem is akarjuk – felvenni a versenyt a nagy hírportálokkal, de a weboldalunk szempontjából természetesen igyekszünk minél jobban kihasználni azt a reklámfelületet, amit 150 ezer „eladott" példány jelent.
Hogy néz ki a lap, milyen szekciók, rovatok lesznek benne?
A borítóra a címlap sztorival együtt öt-hat cikkcím fér ki. Ez természetesen függ a reklámok mennyiségétől is, hiszen ez egy népszerű felület a hirdetők körében. A hátlapon a sport helyett egy a nap eseményeit összegyűjtő oldal lesz, ahol a hírérték helyett inkább helyezzük majd a hangsúlyt az érdekes, szokatlan tartalomra. A sportrovat persze nem maradhat ki, egész biztosan lesz TV- és programajánló, rejtvény, és természetesen bulvár, illetve életmód jellegű tartalom. De amikor az olvasó kinyitja a lapot, akkor az első oldalakon a hazai és a nemzetközi közélet híreivel találkozik majd.
A harmincfős szerkesztőség már összeállt?
A hetilap meglévő stábja miatt igazából ennek a felét kellett összeszednünk, ehhez két ember hiányzik talán. Jövő hétre meglesz a teljes létszám, de már most elegendően vagyunk ahhoz, hogy biztonsággal elindítsuk a lapot. Alapvetően mindenki dolgozik majd mindkét lapba, de úgy tervezzük, hogy lesznek kollégák, akik csak az egyikkel vagy a másikkal foglalkoznak.
A Népszabadság szerint 1,5 milliárd, a Kreatív szerint 1 milliárd az éves működési költség. Melyik az igaz?
Főszerkesztőként a tartalomért és az újságírókért felelek, ezért a pontos összegeket nem ismerem. Azonban nem először dolgozom ilyen jellegű lapnál, ezért azt nyugodtan mondhatom, hogy mindkettő túlzás. Sőt, a Népszabadság kalkulációjára azt mondanám, hogy köszönőviszonyban sincs a valósággal. Ha náluk ilyen számok vannak, akkor túlfizetik a nyomdájukat...
Az állami reklám mellett hagyományos kereskedelmi hirdetés is lesz a lapban?
Tulajdonosi elvárás, hogy felhúzzuk a piaci hirdetők számát. Ebben folyamatosan fejődünk, lépünk előre, a napilap esetében abban bízunk, hogy még jobb lesz a piaci-állami reklám aránya, az előbbi javára. Hirdetői szempontból olyat tudunk adni, amit más nem: egyszerre kínálunk a kerületre optimalizált hetilapot, amit a postaládájában talál a fogyasztó, és alacsony összegekért is lehet hirdetni benne, és napilapot, amit egyenesen az olvasó kezébe adunk valamivel magasabb, de azért még megfizethető hirdetési tarifákkal.
Habony Árpád (az egyik társtulajdonos – a szerk.) milyen gyakran szól majd bele a témákba?
Akárki akármit gondol, nekem még soha nem csörgött azzal a telefonom, hogy ezt vagy azt a cikket be kell rakni. A tulajdonosok az elején elmondták milyen lapot szeretnének, de soha nem volt kézi vezérlés, és nem látom be, miért kellene ennek ezután másképp lennie. Kapunk persze visszajelzéseket. Havonta egyszer van vezetői beszámoló, ilyenkor – mint mindenhol – előkerülnek apróságok, amiken lehet javítani, de alapvetően elégedettek voltak a hetilappal. Abban bízom, hogy a napilappal is azok lesznek.
A lapzárta hánykor lesz?
Hat és hét óra között. Persze bármikor történhet valami, ilyenkor van lehetőségünk a késői zárásra. Ez lehet egy nem várt esemény, de valószínűbbnek tartom, hogy inkább a sportos napokon fogunk később nyomdába kerülni. A magyar válogatott szerencsére mindhárom meccsét 18 órás kezdéssel játssza, de az egyenes kiesésben nem kizárt, hogy 21 órakor kell majd pályára lépni.
Leitner Attila
2006-ban a Helyi Téma weboldalának újságírójaként kezdte pályafutását. Eközben dolgozott a Living in Volvo magyarországi magazinjának, illetve több külföldi publikációnak, köztük a Die Welt, a Wall Street Journal vagy a People című lapoknak. 2008-ban lett a Helyi Téma vidéki mutációinak, majd több fővárosi kerület szerkesztője. Három évvel később váltott és a szintén ingyenes terjesztésű Budapesti Újság (később Szuperinfó) felelős szerkesztője lett, majd 2013-ban a Napi Gazdaság következett, ahol online szerkesztőként, majd lapszerkesztőként dolgozott. Az üzleti napilap értékesítése után, 2015-ben került az akkor induló Lokál élére.
A nyári futball Eb-n, olimpián ott lesz a Lokál?
Az Eb csoportmeccsein biztos kinn leszünk. Nem viccből mondtam az egyenes kiesést, nem tartom esélytelennek a csapatot a továbbjutásra. Egy nyert meccs és némi szerencse kell, és ha ez összejön, akkor szeretnénk onnan is helyszíni tudósítást hozni. Az olimpián viszont nem leszünk ott. Egyrészről ennek a költségei is magasak, másrészt a tervezést már akkor el kellett volna kezdeni, amikor még nem tudtuk a lap indulásának biztos időpontját.
Alább egy címlapterv: