Hetek óta pletykálnak a Petőfiről a médiapiacon, olykor meredek állítások is elhangzanak. Mi várható a Petőfi Rádióban a jövőben?
Hétfőtől, május 30-tól felfrissítjük a rádiót. Hónapokkal ezelőtt elkezdtük a munkát, februárban rengeteg kutatási anyagot áttekintve lefektettük az alapszabályokat, és ekkor gondoltuk újra a zenei adatbázisunkat is, hangsúlyosan őrizve a magyar zene nagy arányát. Az első visszajelzések pozitívak, a nemzetközileg elismert Billboard írt rólunk egy cikket, ahol kifejtették, hogy a rádiónk zenei arculata az egész régiót veri. Most jutunk el oda, hogy teljes arculatfrissítés jön, nem csak a zenében, hanem új műsorokkal is.
Van olyan külföldi rádió, amely prototípusként szolgált?
Nincs egy konkrét, de sok külföldi adót hallgatunk, ismerünk. Nekünk az a feladatunk, hogy a magyar zene legnagyobb színpada legyünk, de közben progresszivitást mutassunk, egyediek legyünk, és hozzánk hasonlítsanak majd más adókat, ahogyan az szokott is történni. A felfrissítés mellett amit feltétlenül kiemelnék, az a magyar zene: mindig is jó kapcsolatunk volt a hazai könnyűzenei szcénával, a zenészekkel, az előadókkal, és ez a jövőben még hangsúlyosabb lesz.
Milyen volt eddig a magyar és külföldi zenék aránya a Petőfiben? Sokan attól tartanak, a Petőfi is olyan lesz, mint a többi rádió.
Mindig az előírtnál sokkal több magyar zenét játszunk. Mi sokkal több magyar zenét adunk másoknál, és felkaroljuk a tehetséges magyar zenészeket, akiknek akár a nemzetközi piacon is helye van. Hétfőn pedig új platformot indítunk a Petőfi Live-on belül, egy aloldalt, „Saját zenéd" címmel. Oda bárki feltöltheti a zenéjét, amit szakmai alapon értékelünk, és természetesen folytatjuk a Nagy-Szín-Pad produkciót, melynek az a célja, hogy már működő, de még nem befutott zenekaroknak nyújtson lehetőséget. A Petőfi marad a magyar zene nagyszínpada.
Kik alkotják azt a zsűrit, akik döntenek az új zenekarokról?
Nem emelnék ki egy-egy embert, a zenei szerkesztőségünk dönt ebben a kérdésben, hogy kiket érdemes segíteni a pályán. Erre az egyik terep a vasárnapi, új blokkunk lesz, akkor öt órán át csak magyar zenét adunk, koncerteket is, interjúkat, többek közt.
Kik lesznek az új arcok, hangok?
Boros Csaba az egyik, övé lesz az esti sáv, minden hétköznap. Őt a Republic együttesből ismerhetik sokan, ő kifejezetten a magyar zenékkel foglalkozik majd interaktív műsorában. A reggeli sáv igen meghatározó, oda Harsányi Levente és Peller Mariann érkezik, a Talpra magyar! név viszont marad.
A rádiónk szlogenje is változik,
a „Nagyon zenét" kilenc év után lecseréljük, most „Az életed ritmusa" lesz az új szlogen: ez szerintünk mindent kifejez, mert a műsorainkat és az adásmenetet az emberek bioritmusához próbáljuk illeszteni. Volt már szó az estéről, reggelről, és ott van még a délután, akkor a jól ismert Buda Marci viszi a műsort. Hétvégén olyan műsorok lesznek, amelyek az adott napszakhoz alkalmazkodnak: délelőtt beszélgetős blokkok lesznek, délután inkább interaktívabb adás vár a hallgatókra. Rájuk sokkal jobban számítunk a jövőben, az a cél, hogy bevonjuk, megmozgassuk a Petőfi hallgatóit.
Mennyire terveznek rivalizálni a kereskedelmi rádiókkal?
Egyáltalán nem célunk versengeni velük. Nekünk exkluzív, magyar, és progresszív tartalmat kell adni, értéket kell teremteni: segítenünk kell a magyar zenészeket, és eközben kell törekednünk a hallgatói igények kiszolgálására.
Azért kérdem, mert a Class FM tulajdonosváltáskor volt egy sajtóesemény, ott elhangzott, hogy ők 2,8 milliós táborral bírnak, a Petőfi meg 7-800 ezerrel.
Ezek hónapokkal ezelőtti mérési eredmények. Fontos a hallgatottság, de csak a visszajelzések miatt, nem kereskedelmi szempontból. Márciusban már napi átlagban 930 ezer fölött voltunk. Ha a zenei profilú rádiókat nézzük, ezzel országosan második a Petőfi, ha mindet vizsgáljuk, akkor még a Kossuth rádió előz meg minket.
Mi 18-49-ben mérjük magunkat,
nekünk a fiatalok nagyon fontosak, a szerkesztőink is gyakran frissítik a Facebook-oldalunkat is, és a legtöbb műsorunkat interaktívvá tesszük, hogy a fiatalok elmondhassák a véleményüket. Sok pozitív visszajelzést kapunk is emiatt.
Nemrég Majkának volt egy kirohanása, mert nem adják a dalait, miközben országosan népszerű. Erről mit gondol?
Emlékszem az esetre, de nem igazán értettük, mert nem volt jogos az észrevétel. Ránk élezte ki a problémát, de vannak olyan előadók, akiknek az egész zeneiparral vannak gondjaik. Hogy bekerül-e a jövőben, az összetett kérdés, sok mindentől függ. Ugyanakkor megjegyzem, az adatbázisunk elismert, és a feltörekvő, új előadókra próbálunk fókuszálni. A Petőfi nem tér le arról az útról, melynek eredményeként nagyszínpados magyar zenészek lépnek fel például a hazai fesztiválokon. A Petőfi nélkül ez nem így lenne.
Gyakori, hogy popzenészek vagy rapperek verik az asztalt, mert nem kerülnek be rotációba a dalukkal?
Nem gyakori, mert rengeteg zenét kapunk, és sok adásba is kerül. De pont azért nyitjuk meg az új platformot, ahol mindenki bemutatkozhat, és véleményt alkothat, hogy akinek helye van a Petőfin, az ki ne maradjon. Mindemellett zenei szerkesztőink hegyezik a fülüket a közösségi médiában, naponta figyelik a Spotifyt, a Deezert, a Youtube-ot, a Soundcloudot, tehetséges magyar előadók után kutatva.
Állami rádióként mennyire fontos a reklámozók jelenléte?
Ha megkeresnek minket a hirdetők, persze örülünk, de nem versengünk a kereskedelmi rádiókkal a hirdetésekért.
Kik a főbb hirdetők?
Erről a kereskedelmi osztály tudna többet mondani, de tudtommal sokan vannak, koncertszervezők, személyszállító cégek, fesztiválszervezők. Olyan nincs, hogy egy műsort előre eladunk, és a tartalomba építjük be a partner kívánságait. De ismétlem, nem akarunk versenyezni a kereskedelmi rádiókkal, mi más pályán játszunk, és más céljaink vannak. A legfőbb a magyar zene népszerűsítése.
Mi a véleménye arról, hogy csak egy országos kereskedelmi rádió van a piacon? Egészséges ez?
Szerintem sok rádió van, széles repertoárral, mindenki megtalálhatja azt, ami neki tetszik, legyen az közéleti, beszélgetős adás, vagy akár rétegzene. Budapesten ez fokozottan így van, de vidéki nagyvárosokban a helyi rádiók nagyon erős pozíciókkal bírnak, amelyek akár a Class FM-et is verik helyileg. Országos rádiónak nehezebb feladata van, nagy tömegekhez kell szólnia, miközben a lokális tartalomnak, a helyi rádióknak mindig megvan a maga varázsa.
A nyárra hogyan készül a Petőfi Rádió?
Van egy közös fesztiválunk a VOLT produkcióval, ez a Strand fesztivál, ami gyakorlatilag a mi gyerekünk, akár a Nagy-Szín-Pad. A Petőfi zenei díj is fontos nekünk, amit a VOLT nulladik napján adunk át, rengeteg kategóriában ismerjük el a magyar zenészeket, de nem csak őket, hanem a háttérben dolgozókat is. Nekünk ez a nyár is a magyar zenékről szól.
---------------
UPADTE: Úgy tudjuk, hogy az átszervezés során csak külsős szerződéseket bontanak fel, olyanokét, akik "sokba kerülnek, és keveset tesznek hozzá már a Petőfihez." Minden belsősnek megtalálják a helyét az átszervezés után is, ígéri az MTVA.