A legrégebb óta futó sorozatok
1947-ben indult az NBC-n a Meet the Press heti, hírelemző műsor, jelenleg már 3600. adáson is túl van. A forgatókönyv alapú sorozatok közt az USA-ban a General Hospital szappanopera viszi a prímet. 1963-ban indult, és idén november 1-jén az 13925. epizódnál tartott. Ami az Egyesült Királyságot illeti: a Coronation street 1960 óta megy, november első felében a 9300. epizód táján járt.
A legtöbb epizóddal rendelkező sorozatok
A forgatókönyv alapú sorozatok közt az USA-ban Guiding Light szappanopera a rekorder: 57 éven át naponta volt látható (1952-1997) a CBS-en, és 15762 epizódot ért meg. Története valójában még régebben kezdődött: eredetileg rádiójátékformában futott 1937-től.
A Travel Channelen látható sorozatok közül a Nemzetközi házvadászok rendelkezik a legtöbb évaddal (112) és a legtöbb epizóddal (1640). Magyarországon jelenleg a 87. évadot láthatják a nézők.
Az első tévésorozatok
A rendszeres, strukturált tévéadás az USA-ban indult 1946-ban. Az első sorozat egy viszonylag rövid szappanopera volt: A Faraway Hill 1946-ban-ban került adásba, egy özvegyasszonyról szólt, aki a nagyvárosból vidékre költözik a családjához. Kalandjait 2 hónapon át nézhette a közönség.
A lenézettebb sorozatok legnézettebb epizódjai
A legnézettebb adások főleg az USA-hoz köthetők a tévével rendelkező nagyszámú lakosság miatt, de a legrészletesebb adatok is innen valók: a TOP20 legnézettebb tévédásból 19 a Super Bowl (Amerikai Football Döntő) évről évre, de a M*A*S*H vígjátéksorozat utolsó epizódja 1983-ban be tudott kerülni ebbe a körbe: a Nielsen mérése szerint 105 millióan nézték.
Nem sokkal marad le ettől, de a TOP20-ba már nem került be a Cheers utolsó epizódja (1993-ban 84 millióan nézték). A Seinfeld az 1998-as utolsó részét 76 millióan, a Friends (Jóbarátok) 2004-es sorozatzáróját 66 millióan követték, a Dallas zárását pedig 1980-ban 33 millióan.
A tévézés átlagideje
2016-ban az USA-ban a teljes népesség átlagosan 245 percet (4 óra és 5 perc) nézett tévét. Az EU polgárai tavaly átlagosan 230 percet (3 óra 50 perc) töltöttek naponta tévézéssel. (A legtöbbet a románok 329 perccel és a szerbek 317 perccel; a legkevesebbet pedig a svédek 149 perccel, illetve a svájciak – itt német nyelvterületen 124, francia nyelvterületen pedig 144 perc volt az átlag. Magyarországon a tavalyi napi tévézési átlag 282 (4 óra 42 perc) perc volt.
A Travel Channel brit nézői az Egyesült Királyságban napi 52 percet töltenek a csatornával, a magyar nézők itthon átlagosan 57 percet. (A csatorna közönségaránya – SHR – itthon 5,0-5,9 % között mozog, az adatok 2017. eleje óta elérhetők, a legmagasabb eredmény a februári, 5,9% -os nézettség.)
A férfiak vagy a nők tévéznek többet?
Az USA-ban a férfiak (hétköznap 30 perccel, hétvégente 1 órával) többet tévéznek, mint a nők. Magyarországon viszont a nők átlagosan napi 319 percet töltenek tévénézéssel, a férfiak pedig 265 percet. A Travel Channel magyar nézőit tekintve a nemekre vetítve időadat nem áll rendelkezésére, de az arányokra igen: a csatorna nézőinek 63 % nő, 37 %-a férfi.
Melyik korosztály tévézik a legtöbbet?
Nem lesz meglepetés: a fiatalok kevesebbet, az idősebbek többet – ez szinte globálisan jellemző. Az USA-ban a Z generáció (2-20 évesek) töltenek legkevesebb időt tévénézéssel: 2 óra 18 percet naponta; míg az ún. baby boomerek (53-70 évesek) a legtöbbet: 6 óra 42 percet.
Hasonló a statisztika Magyarországon is: a 4-17 évesek átlagosan 3 óra 20 percet tévéznek egy nap, míg az 50 felettiek 6 óra 43 percet. A Travel Channel itthon 35 év alatt csak a lakosság 12 % nézi, de a 35-54 évesek és a 55 év felettiek szinte ugyanakkora (44% és 43 %) arányban.
Új műsorok, új tartalmak mennyisége
Az FX amerikai kábeltelevízió szerint 455 új, előre megírt (scrippted) műsor került képernyőre 2016-ban, az előző évekhez képest dinamikusan növekvő tendenciát mutatva (2015: 421 db; 2011: 266 db; 2006: 192 db).
A Travel Channel anyavállalata, a Scripps Networks 400 órányi új tartalmat tett elérhetővé a csatornán 2017-ben ezidáig.
Legérdekesebb, tévésorozathoz köthető kampányok
X-akták új évad: A 2016. januári új évad előtt egy buszméretű UFO-t, vagyis egy izgalmas kinézetű hatalmas űrhajó pottyant Los Angeles egyik bevásárlónegyedének, a The Grove-nak a közepébe - amit egyszerűen nem lehetett nem észrevenni. Az új évadot egy erőteljes social media kampány is megelőzte: twitteren és Snapchaten titkos üzenetek és kódoltnak látszó posztok terjedtek, és keltettek érdeklődést.
Trónok harca: Joffrey Baratheont a Trónok harca elsőszámú szemétládájaként tartották számon, aki valahogy még a 3. évad végén is élt – pedig a nézők többsége halva, de legalábbis a porba hullva szerette volna látni. 2014-ben, a 4. évadat beharangozó kampányban Új-Zélandon egy 7 méteres Joffrey-szobrot emeltek, azután ahányszor csak valaki a Twitteren a #BringTheKingDown szöveget (döntsükleakirályt) kiírta, annyiszor dőlt egy kicsit előre a szobor a talapzatán. 5 nappal és 875,000 tweettel később, a premier napján több ezer helyi és több millió virtuális néző szemeláttára a szobor a földre hullott.
A nézettség mérése
Magyarországon a televíziós csatornák nézettségének mérését az AGB Nielsen Media Research cég végzi. A digitális televíziós korában az már könnyen nyomon követhető, hogy melyik háztarásban mikor melyik csatorna melyik adása ment, de azt, hogy épp ki nézi, külön mérőműszer rögzíti. A lakosság eloszlását reprezentatívan leképző nézőcsoport egy-egy mérőberendezés kap, és a háztartás tagjainak külön-külön be kell jelentkezniük a televíziózás megkezdésekor. A műszer rögzíti, hogy a háztartás mely tagjai tévéznek, és hogy mindeközben melyik csatornát vagy csatornákat nézték. Ez biztosítja, hogy a mérés pontosan kövesse a nézőszámok nemek és korosztályok szerinti alakulását.
A Travel Channel brit nézői azonban napi szinten sokkal részletesebb visszajelzést adhatnak. A csatorna ugyanis létrehozta a The Living Room (Nappali szoba) nevű online közönséget, amelynek lelkes nézők és a csatorna brit weboldalának olvasóinak egy része a tagjai (jelenleg 3000 tagból áll). A csatorna munkatársainak kérdéseire válaszolva - vagy maguktól - véleményezik a csatorna tartalmát a műsorvezetőktől, a műfajtoktól kezdve az egyes epizódok érdekességén át a műsorok közt látható reklámokig. Megírhatják, hogy kit szeretnének a jövőben a csatornán látni, vagy milyen témákat, együttműködő partnereket, stb. javasolnának.