Válassza ki a túra helyszínét a leendő legénységgel közösen. Amennyiben a városnézés és az ajándékboltok látogatása a prioritás, a csapat nem fog élvezni egy olyan túrát, ahol csupa kis öbölben, horgonyon vagy bóján töltik az éjszakákat és alig látnak szárazföldet (de embert biztosan nem). Ha sok a tengeri betegségre hajlamos csapattag, akkor ne válasszon olyan útvonalat ahol sok a nyílt vizes szakasz, s gyakoriak az intenzív hullámok. Amennyiben a szórakozás a szempont, válasszon olyan célirányokat, ahol sok a frekventált kikötő klubokkal és aktív éjszakai élettel. Azonban egy valamiben biztos lehet –
nem tud mindenkinek a kedvére tenni, így a kompromisszumos megoldás keresése a legjobb. Felejtse el a kalóz filmeket, ahol az engedetlen legénységet a pallóról a cápák közé lökték,
az ilyesmi illegális, és valószínűleg felzaklatná a csapatot. Cápák pedig amúgy sem nagyon vannak az Adrián.
Tipp: A Rab az adriai tenger egyik gyöngyszeme. Szezonon kívül (április-május, október-november) már 50-70 euro áron kiköthet a belvárosban, partfalra, az exkluzív szállodák és yachtok mellett. Gyalog bejárhatja a teljes óvárost, és a reggeli kávézás is felejthetetlen élmény lesz. Ha ezt elég sokszor megismétli, már névről ismerni fogják a helyiek.
Mindig fölé tervezzen a legénység létszámát illetően. Nyolc ember elfér egy 3 kabinos hajón is, ahol a szalonban az asztal ággyá alakítható de nagy valószínűséggel senki nem fogja azt az utat az álomnyaralásaként emlegetni. Tapasztalataink alapján 8 ember minimum egy 42-45 lábas, 4 kabinos és 2 fürdőszobás hajón fér el kényelmesen egymás mellett. Ebben az esetben azt feltételezzük, hogy minden kabinban 2 ember alszik. Amennyiben kell, még egy valaki elfér a szalonban, az átalakított ágyon.
Mindenképpen még az utazás előtt tervezze meg a kabinbeosztást, ekkor kiderülnek az esetleges problémák és összeférhetetlenségek.
Ha ennél is nagyobb a csapat, akkor már az 50+ lábas hajók, vagy egy katamarán befoglalását is érdemes megfontolni! Mivel az egész nap hajón tartózkodás, a vitorlázás kimerítő is lehet, fontos, hogy a legénység ki tudja pihenni az aznapi élményeket és fel tudjon készülni a következő etapra.
Amennyiben kevés tapasztalattal rendelkezik, egy teljesen kezdő legénység, főleg olyan,
ahol gyerekek is vannak, nem biztos hogy a legjobb kísérletezési terep.
Ebben az esetben valószínűleg jobban jár egy profi kapitánnyal, aki a teljes csapatnak (és egyben önnek is) tud sok új trükköt mutatni, elmélyítheti gyakorlati tapasztalatait miközben remekül szórakozik.
A kapitány helyismerete is jól jöhet, előfordulhat, hogy olyan helyeken járhatnak, amiket máskülönben nem találna meg egykönnyen.
Ne felejtse el, ez nem szégyen, a barátai és esetleg a családja biztonságáról van szó.
A túl ambiciózus terv könnyen az egész túra veszte lehet.
A távolságok térképen és a valóságban különböznek.
Ami számításaink szerint 4-5 óra könnyű hajózás, 7-8 csomós sebességgel (akár vitorlával, akár motorozva) az egy esetleges viharban, kedvezőtlen hullámiránnyal és széllökésekkel ennek könnyen a duplája is lehet időben. Gyenge szélben napi 15-20 mérföldnél többet nem lehet kényelmes megtenni, ugyanúgy az 5-6 órás motorozással járó monoton zaj is képes kikezdeni a legacélosabb idegeket is a legénység soraiban.
Tervezze a túrát kényelmesre,
és amennyiben úgy látja, hogy nagyon jól áll idővel, vagy extrém korán sikerül elindulni egy kikötőből reggel, akkor még mindig újratervezheti az adott napot.
Mindenképpen ezzel kezdje a szervezést. Teljesen transzparens módon írjon egy várható költségvetést minden résztvevőnek, és ebben jelölje meg az alternatívákat:
Az oda-vissza utazás pontos költségeit is nevezze meg, olyan díjakkal mint autópálya matricák és a parkolási díj a kikötőben.
A tengeri vitorlázás nem a legolcsóbb sport, viszont jó költségoptimalizálással és megfontolt tervezéssel ésszerű összegek mellett egy szenzációs élményben lehet része az újdonsült legénységnek. Spóroljon abból, ami az érdeklődési kör felmérése alapján nem hozza lázba a csapatot, és kérjen ajánlatot minél több cégtől.
Vitorlászok címmel kerül képernyőre az Ozone TV új műsora, a sorozat célja pedig itthon is - minél szélesebb körben - népszerűsíteni a tengeri vitorlázást és a hobbi hajózást.
A Vitorlászok két éve dolgoznak együtt projektjükön, fennállásunk alatt tízezres követői bázist építettek ki, akiknek azzal szeretnének tovább segíteni az első lépésekben, úgyhogy tévéműsor készítésébe is belevágtak.
A www.vitorlaszok.hu weboldalon számos tippet, trükköt, gyakorlati tanácsot adnak azoknak, akik még csak most ismerkednek ezzel a sporttal és szabadidő töltési lehetőséggel, július 15-én pedig fél háromkor képernyőre kerül az első rész az Ozone TV-n.