Miért a Paprika Studios gyártja a Dancing with the Starst?
- Kelet-Közép-Európa legnagyobb gyártócégeként minden műfajban van tapasztalatunk, így a nagyszabású, stúdióban felvett showműsorokban is komoly referenciáink vannak. Mi gyártottuk többek között a TV2-nek a The Voice-t, a Rising Start, az első három évad Sztárban sztárt, de X-Faktort is készítettünk Bulgáriában és Lettországban is. Sokéves, a hazai és nemzetközi piacon megszerzett tudás birtokában vagyunk. Talán nem szerénytelenség, ha azt mondom, hogy bátran ránk lehet bízni olyan, kifejezetten költségesnek számító, nagyszabású és igazi kihívást jelentő produkciókat, mint a Dancing with the Stars.
Kinek a feladata a sok mindent eldöntő casting?
- Ez minden országban másképp működik. A magyar gyakorlat általában azt mutatja, hogy a castingért is felelős kreatív producereket a televíziócsatornák delegálják. Így van ez jelen esetben is. A Paprika Studios elsősorban a gyártásért felel, ezzel együtt azonban nagyon szoros együttműködésben dolgozunk a TV2 kreatív szakembereivel, Losonczi Lászlóval, azaz Fegyával, illetve Horváth Csabával, akik több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, és elképesztő munkát tesznek a produkcióba. Kivételesen jó munkakapcsolat van köztünk: tökéletesen értjük egymást, és ugyanazzal a kifogyhatatlan energiával dolgozunk a műsorért.
Teljesen mindegy, milyen cégnév szerepel a névjegykártyáinkon, egy csapatként működünk.
Bátran kijelenthetem, hogy Magyarország ebben a tekintetben magasan kiemelkedik a többi ország közül. Itthon ugyanazok az emberek dolgoznak együtt évtizedek óta, egymást segítve és megbecsülve, mondhatni, baráti együttműködésben. Soha máshol nem tapasztaltam hasonlót.
Sok más műsort készít a cég?
- A Paprika Studios megszámlálhatatlan produkciót készít a kelet-közép-európai piacra, a központunk Budapesten van. Mondok egy szemléletes példát a működésünkre: egyik aktuális munkánk a Love Island című reality, amely magyar executive producerek irányításával készül a cseh Nova tévének, cseh szerkesztőkkel, a Kanári-szigeteken. Ez talán jól mutatja, hogyan működik a régióban ez a vállalat. De itt egy másik példa: dán testvércégünknek éppen egy Amazing Race típusú utazós realityműsort gyártunk. A versengés számos országon keresztül zajlik, amihez mindent mi biztosítunk.
Vissza a Dancing with the Starhoz: mi jelentette a legnagyobb nehézséget tavaly?
- A koronavírus-járvány mellett éppen az, hogy ez az első széria volt, ilyenkor pedig mindig hatalmasak az elvárások. Mindezt ráadásul úgy, hogy a formátumot elindító brit verzió már a 17. évadjánál jár, nekünk pedig onnan kellett elkezdeni, ahová ők tették a lécet húsz év alatt. További kihívás volt, hogy a mi erőforrásaink nem hasonlíthatók a britekéhez, mégis ugyanolyan színvonalú műsort kellett készítenünk. Az internet, a YouTube világában a nézők nagy része már nem elszigetelt, és érthetően azt várják el, amit a nyugat-európai változatokban látnak. Ahhoz pedig, hogy ezt elérjük - sok esetben akár túlszárnyaljuk - nagyon kreatívnak és trükkösnek kellett lennünk.
Az első széria sikere, a nézői és szakmai visszajelzések alapján sikerrel vettük az akadályt.
Hihetetlenül büszkék vagyunk rá, hogy a legnagyobb szakmai dicséretet maguktól a formátum tulajdonosaitól kaptuk, akik az általunk készített verziót emelték ki azon a konferencián, amelyet a Dancing with the Stars formátumot készítő nemzetközi szakemberek számára rendeztek.
Hosszú évek kihagyása után került képernyőre táncos műsor. Mi lehetett az oka, hogy korábban nem nyúltak a televíziók ehhez a formátumhoz?
- Az, hogy a TV2 nekivágott a Dancing With The Starsnak nagyon bátor, előremutató és okos döntés volt. Akkor akár kifejezetten kockázatos vállalkozásnak is tűnhetett, hiszen nem volt nyilvánvaló egy táncos formátum sikere. Egyrészt a nézők régen láttak ilyen műsort, másrészt akár az is benne lehetett volna a pakliban, hogy ez az itthon újnak számító formátum esetleg nem nyeri el a tetszésüket. A szereplői oldal tekintetében sem beszélhetünk egyszerű formátumról. A felkészüléssel, próbák sorozatával, majd heti adásokkal járó majd féléves, mindennapos elfoglaltság miatt jogos aggodalom lehetett, hogy vajon könnyű lesz-e leszerződtetni népszerű és a karrierjük miatt elfoglalt sztárokat.
Ez a műsor ugyanis nagyon kemény,
folyamatos munkát igényel, annak érdekében, hogy minden tökéletes legyen a táncparketten.
A tizenkét pár mögött szorgoskodik egy-két tartalék?
- Az nem opció, hogy kiszáll valaki. Ha ez netán megtörténne, akkor a műsorfolyamnak kellene ehhez alkalmazkodnia. Ezért is volt nehéz többek között a koronavírus járvány közepén zajló első évad, ahol bár mindent megtettünk azért, hogy a lehető legnagyobb biztonságban folyjon a munka, bármikor bekövetkezhetett volna, hogy a fertőzés miatt valaki kiesik.
Mi történik, ha nincs kémia a sztár és a profi táncpartnere között? Csere?
- Hogy van-e kémia a táncos és a partnere között, az a történet része. Ha létrejön egy erős kapocs, annak természetesen örülünk, de ha nem, és akadályokkal alakul köztük a felkészülés, az is része a műsornak. A néző történeteket akar látni, nekünk pedig az a feladatunk, hogy minél szórakoztatóbb és izgalmasabb módon, de a maguk természetes alakulásában mutassuk be ezeket.
Gelencsér Timi megérdemelten nyert, mint civil, de neki versenytáncos múltja van. Mennyire korrekt olyannal versenyeztetni, aki soha nem táncolt korábban, legfeljebb házibuliban?
- Ez nem korrektség kérdése. Ha megnézem az Exatlont, akkor korrekt egy sportolót futtatni egy irodai alkalmazottal szemben? Ez egy verseny, amin óhatatlanul előfordul, hogy lesz, aki előnnyel, és lesz, aki hátránnyal indul. Ha a néző csak olyat lát, ahol végigéli a hosszú küzdelmet, a szenvedést, majd nem sikerül a produkció, akkor azt valószínűleg nem akarja látni többet. De az sem lenne szórakoztató epizódról - epizódra, ha mindenki olyan profin mozogna, mint egy nemzetközi táncversenyen. Hol lenne akkor az izgalom, a verseny?
Attól jó a műsor, ha színes a paletta, ha különböző hátterű szereplőkkel forgatunk.
A kisfilmekből is kiderül, ki mennyi energiát tesz bele a feladatba: ez rokonszenvet és ellenszenvet is szül a nézőben. Ha pedig valaki erőn felül teljesít, az egyértelműen jó kicsengésű történet.
Húzónevek vannak az idei évadban is. Mindenki rugalmas, szót fogad vagy vannak már primadonnák?
- Televíziós pályafutásom alatt nem egyszer láttam példát arra, amikor kisebb vagy nagyobb problémák miatt egymásnak feszültek szerkesztők és szereplők. Itt teljesen más a helyzet, senki sem panaszkodik, mindenki egy közös célért dolgozik, a versenyzők mindent megtesznek azért, hogy minél jobb produkcióval rukkoljanak elő. Annyira jó lett a visszhangja az első évadnak, annyira színvonalas feelgood műsor lett, amelyben megtiszteltetés szerepelni, hogy
a második évadba már mindenki jönni akart, és igazi küzdelem folyt azért, hogy felkerüljenek a tizenkettes listára.
Nem volt könnyű válogatni az erős jelentkezőgárdából! Ez a show speciális pozíciót tölt be a teljes magyar kereskedelmi televíziós műsorkínálatban. Ez az a tartalom, amire nagyon nehéz rosszat mondani: sztárok elképesztő látványvilágban, fantasztikus produkciókat mutatnak be egy hihetetlenül szórakoztató műsorban. Ezt nem lehet lefitymálni, ez egy koronaékszer!
Hogy néz ki a program az adás előtti napokban?
- Epizódról epizódra nagyon sok produkció lesz a színpadon, ezekkel pedig rengeteg munka is jár. Az első adás előtt két kamerapróba van, majd hetente egy, végül az utolsó adás, a finálé előtt megint kettő. Általában a hét elején két adásra előre megszületik a kreatív koncepció, minden tárgy, díszletelem bekerül a stúdióba, 3D-ben elkészül, hogy néz ki majd a színpad a produkciók alatt. Aztán következnek a szárazpróbák, ekkor még nincs nagy világítás, és csak egy kamera dolgozik. Ilyenkor László Péter, aki talán az ország legprecízebb rendezője, megnézi, felsnitteli a produkciót, papírra veti, melyik kamera, pontosan mikor, melyik szögből, mit lát majd.
Kedden-szerdán tehát már eldől, hogy mit lát a néző szombat este snittről-snittre.
Csütörtökön és pénteken kamerapróba van, ahol egyben próbálunk le mindent. Szombaton reggeltől aztán még egyszer utoljára, hogy minden flottul menjen az esti adás során.
Hogy ki mit táncol, azt ki határozza meg?
- A kreatív producerek javaslatot tesznek, majd a koreográfiát, alapgegeket a profi táncosok és a sztárok maguk kezdik kidolgozni. Ha mondjuk, azt akarják, hogy repülőgép legyen a háttér, vagy egy hawaii bár, azt jelzik, a kreatív producerek pedig erre fűzik fel a produkciót.
Mondhat olyat egy páros, hogy nem akarja a feladatként kapott táncot, mást szeretne?
- Nem volt erre példa tavaly. Kétségtelen, hogy vannak különböző nehézségű műfajok: egy keringő egyszerűbb, mint egy paso doble. De ha valaki nem tudja magát megmutatni minden műfajban, az a versenyzőnek sem jó, hiszen egysíkúvá válna a szereplése, itt pedig versengeni kell a szavazatokért és a szakmai zsűrit is meg kell nyerni.
A versenyzők mellett mi lesz még újdonság idén?
- Egy második sorozattól elvárás, hogy még nagyobb, még látványosabb, még csillogóbb legyen, mint az előző volt. Idén fontos újítás lesz, hogy az előadások fényei előre lesznek programozva. Korábban is rengeteg intelligens lámpát használtunk, de most minden eddiginél többet láthatnak a nézők, olyanokat is, amelyeket magyar műsorban még sosem használtak. A díszlet mérete megegyezik az első szériában látottal, de lecseréltük az összes LED-csíkot,
a díszletvilágítás pedig még élőbb lesz, még élénkebb színekkel.
A padlóvetítésen is változtatunk, el tudjuk érni akár, hogy hatásban olyan legyen, mintha az űrben sétálnának a szereplők. A látványvilág tehát nagyobb, mélyebb, élénkebb lesz. Nem utolsó sorban pedig egy új zsűritaggal is erősödött a műsor, Bereczki Zoltán személyében.