A hétfőn startolt Atlantis amerikai űrrepülőgép szerdán megérkezett a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). Az Atlantis egy 14 tonnás, 13,5 méter hosszú és 4,5 méter széles, alumíniumból készült tartórácsot (S1 Truss) szállított magával, amelyet csütörtökön a már fent lévő korábbi rácselemhez (S0) csatlakoztattak. A kényes műveletet az ISS ötödik legénységének hölgytagja, Peggy Whitson amerikai asztronauta végezte el, az űrállomás 17 méter hosszú robotkarját használva (a NASA felvételén éppen a robotkaron láthatjuk az új elemet). Ezt követően az Atlantis legénységének két tagja, az STS-112 jelzésű küldetés két specialistája megkezdte az első űrhajón kívüli munkát, hogy rögzítse és bekábelezze a szerkezetet.
"Futballpálya az űrben"
A rács teljes felszerelését az űrrepülőgép és a Nemzetközi Űrállomás személyzete a tervek szerint három űrhajón kívüli munka során hajtja végre. A 390 millió dollárba kerülő, teniszpálya nagyságú berendezés egy új külső hűtőrendszert és egy S-sávú kommunikációs rendszert is tartalmaz.
Az újonnan felszerelt elem annak a 107 méter széles tartókeretnek (Integrated Truss Structure) lesz a része, amely a jövőben a napelemszárnyakat hordozza. A teljes szerkezet a leghosszabb konstrukció lesz, amely valaha is épült az űrben, s végső formájában területe meghaladja majd egy labdarúgópályáét.
Mint az MTI arról beszámolt, az Atlantis utánpótlást is szállít a Nemzetközi Űrállomás személyzete számára. Az élelmiszerkészletek feltöltésén, szerszámokon, számítógépeken túl az űrhajósok egy új futógépet is kapnak az űrállomás edzőtermébe.
A Nemzetközi Űrállomáson dolgozó háromtagú személyzet - Peggy Whitson mellett Valerij Korzun és Szergej Treszcsev orosz kozmonauták - június óta dolgozik állomáshelyén. A tervek szerint megbízatásuk novemberben járt volna le, de a küldetést egy hónappal meghosszabbították azt követően, hogy a nyáron a meghibásodott üzemanyag-utánpótlási rendszer kijavításának idejére az Egyesült Államok egy időre leállította az űrrepülőgép-indításokat.
Start és dokkolás
Az űrrepülőgép-program több hónapos leállása után az Atlantis volt az első space shuttle, amely október 7-én (hétfőn), közép-európai idő szerint 21.46-kor a magasba emelkedett. A start öt napot csúszott a Lili-hurrikán miatt, de a felszállásról készült képek és videók mindenkit bőségesen kárpótolhattak: most először helyeztek el a nagy külső üzemanyagtartály csúcsán egy olyan kamerát, amelynek segítségével követni lehetett a start utáni látványos eseményeket.
Az Atlantis közép-európai idő szerint szerdán 17 óra 17 perckor sikeresen összekapcsolódott a Nemzetközi Űrállomással. A NASA tökéletesnek nevezte a manővert, amely a tervezettnél néhány perccel előbb történt. Az összekapcsolódás pillanatában a Föld körüli pályáján óránként 28 ezer kilométeres sebességgel száguldó űrállomás 394 kilométeres magasságban Nyugat-Kína fölött tartózkodott.
Az Atlantis a tervek szerint október 18-án tér vissza a Földre.