Jó egy héttel a Prestige olajszállító tanker megsérülése után a környezetvédők és a szakemberek még mindig bizonytalanok a várható környezeti károk nagyságát illetően. A helytálló becslésekig talán heteknek, a bizonyosságig viszont hosszú évtizedeknek kell majd eltelniük.
Mint arról korábban hírt adtunk, az időzített ökológiai bombának tartott Prestige tankhajó Spanyolország északnyugati partjainál "robbant", s mintegy 77 000 tonnányi olajjal a fedélzetén süllyedt el. A mai napig mintegy 240 tonna olaj érkezett a partra, 500 kilométer hosszan sűrű, fekete méreggel borítva be a hajdan élettől nyüzsgő területet.
"A folyamat lassúsága miatt azt mondhatjuk, hogy mindeddig viszonylag kis mértékben sérült a helyi élővilág" - mondja Nick Jenkins, International Fund for Animal Welfare (IFAW) sürgősségi csapatának munkatársa. "Amit látunk, az tragikus, de még nem katasztrofális."
Múlt hét pénteken több mint 80 olajtól szennyeződött madarat mentettek ki, s ez több, mint az előző napok bármelyikén. A madarak között először találtak veszélyeztetett állatot, egy baleári vészmadarat. A faj egyedei megszokott helyükön, a katasztrófa helyszínén telelnek, illetve telelnének át.
A környezetvédők által felállított állatmentő központokban immár mintegy 289 madár várja, hogy a krízis elmúltával újra szabadon engedjék. Életben maradási kilátásaik jók, bár az állatvédők az olaj hatalmas kiterjedése miatt még nemigen tudják, hol ereszthetnék majd szabadon őket.
A helyzet komolyságát mutatja, hogy minden pillanatban, amikor egy madár partot ér, másik három vízbe fullad, magyarázza Hugo Nijkamp, a Sea Alarm nevű holland állatmentő csoport tagja. "Rengeteg állat fog elpusztulni odakint, a nyílt vízen." A munkát ráadásul nehezíti, hogy a partszakasz itt igen sziklás, helyenként nehezen megközelíthető, ezért sok madárra túl későn vagy egyáltalán nem találnak rá. Mindezek miatt nehéz felbecsülni a konkrét veszteségeket.
A Greenpeace aktivistái, akik azonnal felajánlották segítségüket és a helyszínre siettek, azt kifogásolják, hogy munkájuk végzéséhez nem állnak rendelkezésre megfelelő kotró- és markológépek, s ez teljesen ellehetetleníti a hatékony mentést. A spanyol hatóságokat tehetetlenséggel és felkészületlenséggel vádolják, és azt fontolgatják, inkább elhagyják a helyszínt, mint hogy tétlenül asszisztáljanak a tragédiához.
Hosszú távú kilátások
A kutatók már megkezdték az eset hosszú távon várható hatásainak felmérését. Úgy vélik, egy korábbi, a Galapagos-szigeteknél történt tankerbaleset már bebizonyította, hogy a Prestige-énél lényegesen kisebb katasztrófa is felbecsülhetetlen környezeti károkat okozhat. Akkor, a múlt évben kevesebb mint 90 tonna olaj ömlött a tengerbe, s ez több ezer iguána pusztulásához vezetett. Az olaj ráadásul elpusztítja a planktonokat, a ezzel a tengeri tápláléklánc komolyan károsodik; a halak és vízi emlősök nem jutnak elegendő élelemhez.
Az olaj lebomlása ráadásul igen lassú, ezért hosszú évtizedekig mérgezheti a galíciai partokat.
Az Exxon Valdez 1989-es katasztrófájának hatásai - jóllehet az amerikai kormány 3 milliárd USA dollárt költött a rehabilitációra - az alaszkai partoknál még mindig kimutathatók, s ugyanez a helyzet a Floridánál történt 1969-es (!) olajbaleset esetében.
A Prestige 77 ezer tonnás szállítmányának nagy része még mindig a tartályokban, 3600 méteres mélységben van. Egyes szakemberek abban reménykednek, hogy az olaj jelentős része fél-fagyott állapotban megdermed odalent, ám úgy tűnik, ez csak ideiglenesen oldaná meg a problémát.
A Greenpeace mindeközben a probléma alapvető, hosszú távú, megelőző jellegű megoldását sürgeti. A nemzetközi környezetvédő szervezet szerint a spanyolországi Galícia partjai mellett évről évre több mint 1400 elhaladó tankhajó mindegyike potenciális veszélyforrást jelent az ott található élővilágra nézve, ezért azonnali jogi lépéseket követel, annak érdekében, hogy a hasonló, sorozatos katasztrófák többé ne forduljanak elő.