A houstoni irányítóközpontba beérkezett utolsó adattömeg elemzéséből egyértelműen megállapítható, hogy a Kalifornia, Nevada és Új-Mexikó államok feletti áthaladás során a gép bal szárnyának hőérzékelői megnövekedett hőmérsékletet jeleztek, s ugyanezen az oldalon fokozódott a gép rázkódása is. Ron Dittemore, az űrrepülőgép-program igazgatója a vasárnap Houstonban tartott sajtóértekezletén elmondta: nem zárható ki, hogy a megnövekedett vibráció a hővédő csempék megbomlása vagy részleges elvesztése miatt lépett fel.
Mint korábbi anyagainkban olvashatták, a Columbia startja során egy több méteres darab vált le a fő hajtóanyagtartály szigeteléséből, és a Columbia bal szárnyának csapódott. A NASA kezdettől tisztában volt ezzel, de az esemény értékelése után nem minősítette veszélyesnek a helyzetet. Természetesen most már nem zárhatják ki, hogy ez indította el a tragédiához vezető folyamatot.
Ron Dittemor a sajtóértekezleten elmondta: az előzetes, s még egyáltalában nem végleges feltételezések szerint a problémák az űrrepülőgép bal futóművénél kezdődtek. Dittemor ugyanakkor megjegyezte, hogy a hővisszaverő kerámialapok elvesztése vagy sérülése a repülés közben, akár több darabé is, önmagában még nem elegendő ok a katasztrófára.
A NASA a sajtótájékoztatón megerősítette azt is, hogy folytatják a kutatómunkát a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), s nem áll szándékukban kivonni a legénységet.