Az előzetes terveket eredetileg február elején szerették volna bemutatni a nagyközönségnek, azonban Sean O'Keefe, a NASA vezetője megkérte a tervek kidolgozóit, hogy a Columbia katasztrófája miatt gondolják át újra az elképzeléseiket. Jelenleg nem lehet tudni, hogy a tervekben változott-e valami emiatt, mint ahogyan azt sem, hogy az esetleges változás(ok) milyen jellegű(ek).
A bemutatott első szintű (Level 1) tervekben csak az alapvető elképzelések szerepelnek, a NASA ezzel csak azt szeretné elérni, hogy a potenciális gyártók egyáltalán fel tudják mérni, hogy a NASA mit is szeretne. Az viszont egyértelműnek látszik, hogy a NASA nem zárja ki, hogy az új űreszköz kevesebb űrhajóst legyen képes szállítani, mint ahogy azt a mentőűrhajó-programban (Crew Return Vehicle - CRV, X-38) tervezték.
A tervek alapján a főbb jellemzők:
- Az új űrrepülőgép (Orbital Space Plane) Delta-4 vagy Atlas-5 rakétával indulna a világűrbe. Ez érdekes fejlemény, hiszen egészen a közelmúltig a NASA az egyfokozatú pályára állást biztosító rendszerekkel foglalkozott. (Az X-33/Venture Star, és X-34 programokat csak a közelmúltban állították le.)
- A gyakorlatilag elképzelhető legkorábbi időpontban, de legkésőbb 2012-ben képes legyen űrhajósokat szállítani a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), de a tervezett cél, hogy mentőűrhajóként már 2010-ben is felhasználható legyen.
További információk az új űrrepülőgépekkel szemben támasztott követelményekről az Űrvilág asztronautikai hírportál cikkében.