A Rhode Island-i Brown University pszichológusai kísérletükben 63 diáklányt osztottak két csoportra. Az egyik csoportot egy számukra ismeretlen számítógépes játék elé ültették, amiben lehetetlen volt nyerniük - erről azonban nem tudtak. Mindeközben egy laboratóriumi úton előállított illatot engedtek a légtérbe. Ezt követően három szobába csoportosították őket, ahol mindannyijuknak egy rövid tesztet kellett kitölteniük - az egyik szobában a korábbi illatot, egy másikban egy új illatot éreztek, míg a harmadik szobába nem engedtek semmiféle illatot.
A kutatók azt találták, hogy azok a nők, akik a teszt közben a játék alatt megismert illatot érezték, sokkal kevesebbet bíbelődtek a teszt megoldásával. "Semmi hajlandóságot nem mutattak az iránt, hogy komoly erőfeszítést tegyenek" - magyarázza az eredményt dr. Rachel Herz, a Brown University adjunktusa. A nőkben az illat a játék nyomán a frusztráció érzését váltotta ki, ezért adták föl a próbálkozást - összegezték a kísérlet eredményét a kutatók.
A nők második csoportjával, miközben az említett illatot szagoltatták, az elkedvetlenítő játék helyett egy videofilmet nézettek meg. Ez a csoport a teszt során az előzőnél lényegesen jobban szerepelt.
"Az agy szaglóközpontja közvetlenül a memóriaközpont mellett található" - mutat rá Tim Jacob professzor (School of Biosciences at Cardiff University). "Szoros kapcsolat mutatkozik a között, hogyan kapcsol az agy különféle illatokhoz tapasztalatokat, illetve érzelmeket. Bizonyos illatok bizonyos emlékeket idéznek elő, s ez által bizonyos érzéseket váltanak ki."
A kutatás eredményei a kemorecepcióval kapcsolatos tudományok egyesületének (Association of Chemoreception Sciences, ACHEMS) éves gyűlésén mutatták be Floridában.