A Reuters információi szerint a Columbia parancsnoka, Rick Husband és William McCool pilóta tudott arról, hogy az indítás során a fő hajtóanyagtartályról levált szigetelésdarab eltalálta a gépet. A NASA által hétfőn nyilvánosságra hozott e-mail szerint azonban úgy tájékoztatták őket, hogy "a dolog említésre sem méltó". Az e-mailt egy teljes héttel a start után kapták meg.
Mint arról már többször is beszámoltunk, a független vizsgálóbizottság (Columbia Accident Investigation Board) arra a következtetésre jutott, hogy a Columbia katasztrófájához vezető események gyökerét a legnagyobb valószínűség szerint a start során történt incidensben kell keresni.
Az e-mail feladója Steve Stich, a NASA egyik repülési igazgatója, aki január 23-án azzal a céllal küldte az üzenetet, hogy a parancsnokot és a pilótát felkészítse a média esetleges kérdéseire a start során történt eseménnyel kapcsolatban. "Van egy dolog, amiről szeretném, ha tudnátok" - írja Stich. "A dolog említésre sem méltó, csak azt akarjuk, hogy ne legyetek meglepve, ha az újságírók rákérdeznek."
Stich ezután leírja a felvételek elemzésének eredményét, majd úgy fejezi be, hogy mindez nem ad okot aggodalomra: a szakértők szerint a hővédő pajzs elemei a szárnyon (a csempék és az RCC-panelek) nem sérülhettek meg. "Néhány más repülés alkalmával is láttunk már ilyen jelenséget, és abszolút nem kell aggódni a leszállás miatt."
Husband parancsnok válaszlevelében tréfálkozva köszönte meg az információkat. Arról már nem volt tudomása, hogy - mint arról beszámoltunk - a repülési mérnökök között komoly levelezés indult el a balesetről, és annak lehetséges komolyságát hangsúlyozták. Mint azonban megírtuk, ezek a levelek elakadtak a felső vezetésen.