Az amerikai légierő már az afganisztáni bevetések során alkalmazott olyan félautomata, pilóta nélküli vadászgépeket (Predator), amelyek két Hellfire-rakétát lőttek ki. A következő állomás a Predator B rendszerbe állítása, amely képes 24-25 órát 20 ezer méteres magasságban tölteni és 14 páncéltörő rakétát kilőni, mihelyt a célok azonosítása megtörtént. A napokban pedig sikerrel tesztelték a Predatorokat is túlszárnyaló, "intelligens" X-45-ös robotbombázót.
A X-45-ös nem teljes méretű változatát (X-45A) Kalifornia állam területén próbálta ki a gyártó Boeing és az amerikai légirő. A feladat egy GPS-helymeghatározó rendszer által irányított, nem robbanó bomba kioldása és pontos célba jutattása volt.
A feladat végrehajtása során a földi irányítók engedélyezték a műveletet, majd miután a robotrepülőgép hatótávolságon belül került, kb. 10 ezer méter magasságból ledobta a közel 113 kg tömegű bombát. A parancs vétele után a repülőgép minden feladatot önállóan végzett: a bombatároló fedelének kinyitását, a bomba élesítését és kioldását. A tesztet siker koronázta.
Először sikerült olyan pilóta nélküli harcászati eszközt kifejlesztenünk, amely pontosan, eredményesen juttat célba precíziós tölteteket nagy távolságból - nyilatkozta a Boeing védelmi rendszerek fejlesztésével foglalkozó részlegének vezetője, Jim Albaugh.
Az Egyesült Államok légifegyverkezési politikájában stratégiai cél, hogy az ország minél több olyan "autonóm" fegyverrel rendelkezzék, amelyek nemcsak pontos irányításúak, hanem földi utasítások révén nyomon követik a mozgó célpontokat, s fölhasználhatók akár a terrorizmus elleni harcban, akár tömegpusztító fegyverek elterjedésének katonai eszközökkel való megakadályozásában. Az X-45 pilóta nélküli, földi vezérlésű rendszer most bizonyította, hogy alkalmas lesz olyan küldetésekre, amelyekben a legénység különös veszélynek lenne kitéve, például az ellenséges légvédelem elleni támadásokra.
Az X-45-program következő állomása több egység együttes, összehangolt vezérlésének bemutatása lesz. Az amerikai tengerészet és a légvédelem számára a Boeingnél már fejlesztik az A-model nagyobb változatát, a X-45C-t - ennek indítása 2006-ra várható.
Az X-45-öst fejlesztő Integrated Defense Systems a Boeing leányvállalata, amely 27 milliárd dolláros éves forgalmat bonyolít. A cég katonai, kormányzati és polgári megrendelőknek egyaránt szállít rendszereket.