A Venus Express űrszonda 2005. november 9-én indult a Földről, majd öt hónapig tartó, 400 millió kilométes út végén 2006. április 11-én érkezett meg belső bolygószomszédunkhoz. A múlt század 90-es éveinek eleje óta ez az első űreszköz, amely Vénusz körüli pályára állt (legutóbb az amerikai Magellan űrszonda dolgozott a bolygónál).
A kritikus manőver első lépéseként (már április 4-étől) a fedélzeti rendszerek átálltak a fékezés alatti biztonságosabb üzemmódba. A megfelelő irányba fordulás után a fékezés április 11-én (kedden), magyar idő szerint 9:17-kor kezdődött, majd 50 percen keresztül zajlott. Ezalatt a szonda két nagynyereségű antennájával nem tudott üzenetet küldeni felénk, ezért a földi személyzet a kis nyereségű antenna adataira hagyatkozott. A fékezés megkezdése után közel fél órával megszakadt a kapcsolat a Venus Expressel, mivel tőlünk nézve a bolygó mögé került. Mintegy tíz perc múlva bukkant elő újra, és további hat perc után fejezte be a fékezési manővert. A fékezés alatt az eredeti 29 000 km/órás sebesség 15%-kal csökkent.
A következő időszakban a szondát teljesen "felélesztik", és visszatér normál üzemmódjába. Ennek részeként napelemtábláit a Nap felé fordítja, és feltölti akkumulátorait.
A szonda egy átmeneti, erősen elnyúlt ellipszispályára állt, amelynek legközelebbi pontja 400-, legtávolabbi pedig 350 ezer km-re van a Vénusz felszínétől. Hét további kisebb pályamódosítás után éri majd el a térképezési pályát május 6-án, amelyen távolsága 66 000 és 250 km között változik a bolygótól. Ez lesz a végső, 24 óra keringési idejű poláris pálya, amelyen a Vénuszhoz legközelebbi pozíció az északi 80. szélességi kör vidékére esik.
Fantáziarajz a fékező szondáról (ESA)
A tervek szerint a tudományos vizsgálatokat (korlátozott formában) már április 22-én megkezdi az űreszköz, de megfigyeléseinek teljesen skáláját május 13-tól fogja csak végrehajtani. A viszonylag hosszú keringési idő egyik előnye, hogy egyetlen fordulat alatt a bolygó felsőlégkörében zajló, közel négy napos ún. szuperrotáció jelentős részét követheti (e heves légkörzés során a felső gázrétegek nagy sebességgel "körberohannak").
A szonda jellemzői
Az 1,5x1,8x1,4 méteres, 1270 kg indulótömegű, összesen 266 millió dolláros költségvetésű Venus Expresst a Mars Express űrszonda technológiai adottságait és fejlesztéseit felhasználva készítették el - természetesen a szükséges változtatásokkal. Utóbbiak közül legfontosabb a 26 rétegű erős hőszigetelés, amely a Nap sugárzásától óvja a berendezést. Hat méter fesztávolságú napelemtáblái termelik az energiát, míg 500 N tolóerejú főhajtóműve és kisebb segédhajtóművei az indulási tömegnek az összesen mintegy felét kitevő üzemanyagot használják. A Földdel 1,3 és 0,3 méter átmérőjű főantennái segítségével kommunikál. Legfontosabb műszerei:
Magyar részvétel
A Venus Express műszeregyüttesének elkészítésében magyar szakemberek is részt vettek. A Központi Fizikai Kutató Intézet (KFKI) Részecske- és Magfizikai Kutató Intézetének (RMKI) munkatársai az ASPERA-4 detektor kalibrációs rendszerét dolgozták ki. A műszer elsődleges feladata a Vénusz plazmakörnyezetének vizsgálata, valamint semleges gázok és ionok kölcsönhatásának tanulmányozása a felsőlégkör és az ionoszféra elemzésével. A kísérlet vezetője egy svédországi kutatóintézet (IRF - Institutet för Rymdfysik, Swedish Institute of Space Physics), az új tudományos adatok feldolgozására azonban a KFKI RMKI kutatói is lehetőséget kapnak.
Az Európai Űrügynökség (ESA) jelenleg az egyedüli űrkutatási intézmény, amely a belső Naprendszer összes tagját meglátogató űrszonda-flottával rendelkezik. A vörös bolygónál jelenleg a Mars Express végez aktív kutatómunkát, a Vénusznál a Venus Express üzemel, a Merkúrhoz pedig a BepiColombo indul a közeljövőben. A tervek szerint a Venus Express két vénuszi napon, azaz 486 földi napon keresztül fog üzemelni. Megfigyeléseinek fő célja, hogy megállapíthassuk, mi vezetett a bolygó mai, rendkívül erős üvegházhatást produkáló, vastag szén-dioxid légkörének kialakulásához.
Kereszturi Ákos