Mindössze két hónappal az első emberes űrrepülés után, 1961 májusában John F. Kennedy nyilvánosan kihirdette, hogy az Egyesült Államok még 1970 előtt embert juttat a Holdra, majd épségben vissza is hozza onnan. A cél elérése érdekében hatalmas anyagi és szellemi erőforrásokat kellett összpontosítani, és megteremteni az emberes űrrepülés hátterét.
A nagy ráfordítást a politikai nyomás biztosította: a hidegháborús helyzetben az oroszok Gagarin úttörő repülése óta látványos előnyben voltak az USA-hoz viszonyítva. Az utólag űrversenynek nevezett időszak során az amerikaiak egy látványos lépéssel próbálták visszaszerezni vezető szerepüket - erre pedig ideális volt az emberes holdutazás. A küldetés keretében Föld körüli pályára kell állítani egy megfelelő űrhajót (ez lett az Apollo űrhajó, amely a korábbi Mercury és Gemini űrhajók tapasztalataiból és fejlesztéseiből nőtt ki), valamint el kell készíteni a Holdra leszálló egységet, a holdkompot. A két űreszköz együtt indul kísérőnk felé, majd ott fékeznek és pályára állnak körülötte. Az Apolló háromszemélyes kabinjából ketten átmásznak a holdkompba, ami a terv alapján leszáll, és a két űrhajós kilép a Hold felszínére. Később visszatérnek, a holdkomp felszálló egysége pedig feljuttatja őket az Apollo űrhajóhoz, amellyel visszajutnak a Földre.
A terv jó volt, de ilyen utazást még senki nem hajtott végre, a szükséges technológia sem állt készen - a versenyhelyzetben pedig sok idő nem volt sok fejlesztésre és próbálkozásokra. A start előtt fél évvel, 1969 februárjában kezdődött annak a Saturn-V hordozórakétának az összeszerelése, amely az Apollo-11-et indította a Hold felé. Ekkor még az egyel korábbi űrhajó, az Apollo-10 példányát sem fejezték be, és hibátlanul működő holdkomp sem állt rendelkezésre.
Neil Armstrong a koreai háborúban volt vadászpilóta, később berepülőpilóta. Első alkalommal a Gemini-8 fedélzetén jutott az űrbe. Utóbbi küldetés során az űrhajó és az Agena nevű utolsó rakétafokozat dokkolását próbálták, amikor a rendszer váratlanul felpörgött. Leválaszották a Geminit, de a helyzet továbbra is kritikus volt, végül Armstrong állította meg az akkor már másodpercenkénti egy fordulattal pörgő Gemini mozgását. Egyéb jó adottságai, és a holdkomp földi tesztpéldányának bravúros kezelése mellett talán az ekkor tanúsított higgadtsága és problémamegoldó képessége is közreműködött abban, hogy rá esett a választás: legyen ő az első ember, aki egy másik égitest felszínére lép. |
A munka gőzerővel folyt, amely eredményeként az z Apollo-11 nem sokkal a Kennedy elnök által kitűzött dátum előtt, 1969. július 16-án szerdán, helyi időben 9.32-kor elindult a Hold felé. A parancsnoki modul a Columbia, a holdkomp pedig a Sas elnevezést kapta, a legénységet Neil Armstrong, Edwin Aldrin és Michael Collins alkotta.
Az első holdraszállás
Az utazás első három napja a terveknek megfelelően haladt, kísérőnkhöz július 19-én érkezett meg az expedíció. A holdkomp, benne Neil Armstrong és Edwin Aldrin, július 20-án a Hold körül 12,5 perces rakétás fékezést hajtott végre. Ezzel megkezdődött az ereszkedés a Hold felé, amelyet az utolsó pillanatokig számítógép irányított.
A Hold felé közeledő Sas radarja 12 kilométer magasan kezdett működni, hogy jelezze a pontos távolságot a felszíntől. Ekkor kapta a legénység az első hibaüzenetet a számítógéptől. A váratlan helyzetet a földi irányítók oldották meg, ahol az egyik szakember rájött, hogy a hiba csak látszólagos. A téves üzenet abból adódott, hogy a számítógép helytelenül értelmezte a sok, váratlanul áttöltődött adatot - a leszállás tehát folytatódott.
Az ereszkedés elején kísérőnkre még "ferdén" láttak rá, a holdkomp a leszálláshoz szükséges függőleges pozícióba csak 2,5 kilométeres magasságban fordult át. Innen már úgy ereszkedett tovább, hogy az ablakon kipillantva a látóhatár a műszerekhez és a kabin felépítéséhez képest is "vízszintesen" mutatkozott.
Mintegy 1500 méter magasan a korábbihoz hasonló újabb téves hibaüzenet érkezett, amelyet ismét figyelmen kívül lehetett hagyni. Az egyre alacsonyabban haladó holdkompból nézve lassan kirajzolódott a táj, és Armstrong azonosította a korábbi fotókról ismert krátereket, keresve a kijelölt leszállóhelyet. A kérdéses terület azonban közelről sokkal több sziklát tartalmazott, mint amennyi a magasból készült felvételeken látszott. Ezért úgy döntött, hogy az eredeti leszállóhely nem alkalmas a landolásra.
Gyors elhatározás nyomán 300 méter magasan kézi irányításra kapcsolt, és így navigálta a holdkompot egy simább területre. Eközben Aldrintól folyamatosan kapott tájékoztatást, hogy mennyi üzemanyag van a tartályban - az egész rendszer tömegét alacsonyan tartandó ugyanis jó előre kiszámolták, mennyi üzemanyagot kell a tartályba tölteni.
Végül egy sima terület felett megállapodott, majd finoman ereszkedve tökéletesen landolt a Holdon a Nyugalom-tengere (Mare Tranqiullitatis) területén. Amikor a holdkomp a felszínen megállapodott, már csak 20 másodpercre elég üzemanyag maradt a tartályban - de az első emberes leszállás a Holdon tökéletesen sikerült.
A holdkomp leszállásának 16 perce. Érdemes előre pörgetni a hosszú videót, amelynek 6. perc 50. másodpercében megfigyelhető, hogy az addig közel "fekve" haladó holdkomp függőleges, álló helyzetbe fordul. Az ereszkedés a 11. perctől válik izgalmassá, a 12. perctől néhány méteres kráterek, később már apró sziklák is látszanak. A 14. perctől a hajtómű anyagsugara által elfújt por sávjai vibrálnak, majd végül Sas leszáll
Kövesse élőben a holdraszállást! Az Űrvilág űrkutatási hírportál virtuális "élő közvetítés" keretében emlékezik meg a holdraszállásról. A visszaszámlálástól az Apollo-11 visszaérkezésig rendszeres, a 40 éves időkülönbségtől eltekintve percnyi pontos "élő" tudósításokkal jelentkezik - mintha valós idejű, internetes közvetítés kísérné a holdraszállást. Űrkutatással foglalkozó hazai szakemberek, valamint érdeklődők osztják meg az olvasókkal emlékeiket, gondolataikat a 40 évvel ezelőtti eseménnyel kapcsolatban. A "közvetítések" július 15-én reggel kezdődnek, egy nappal az Apollo-11 felbocsátásának 40. évfordulója (július 16., magyar idő szerint 15:32) előtt, július 24-ig tartanak, és a www.urvilag.hu honlapon követhetők. |