Magyar felfedezésű bolygón tesztelték a földkereső szupertávcsövet

A Naprendszeren kívüli planétákra vadászó Kepler-űrtávcső sikeresen azonosította a HAT-P-7b jelű magyar-amerikai felfedezésű exobolygót. A tesztjellegű megfigyelés adatai alapján a műszer tökéletesen üzemel, és számos égitestet fedezhet fel a következő években, köztük Föld-típusú bolygókat is.

Mint arról korábban beszámoltunk, a sikeres startot követően a Kepler-űrtávcső megkezdte kalibrációs méréseit. A NASA 2009. augusztus 6-án, közép-európai idő szerint 19 órakor sajtótájékoztatót tartott a Kepler első eredményeiről.

Ezek alapján a detektorok tökéletesen üzemelnek, és a kalibráció alapján elérik a kívánt pontosságot, a kapott jel zajszintje megfelel a kívánalmaknak. Eszerint az érzékenység elegendő a Föld-típusú bolygók okozta csekély elhalványodás kimutatásához egy csillag fényében.

Az űrtávcső tesztelése során sikeresen azonosították a HAT-P-7b jelű Naprendszeren kívüli planétát. A kérdéses égitestet a Bakos Gáspár által koordinált HATnet nevű magyar-amerikai robottávcső-rendszer fedezte fel 2008-ban.

Az exobolygó a GSC 03547-01402 jelű, Napunkhoz hasonló csillag körül kering, átmérője a Jupiteréhez áll közel. Mindössze 2,2 nap alatt járja körül a központi objektumot. A kis távolság miatt intenzív sugárzás éri, emiatt jellemző légköri hőmérséklete 2600-2800 kelvin körüli.

A Kepler-űrtávcső által vizsgált terület Galaxisunkban (NASA)

A Kepler űrtávcsővel dolgozó kutatók 10 napos időszakban 50 ezer csillag fényességváltozását elemezték, amelyek között sikerült kiszűrniük a HAT-P-7b exobolygó okozta halványodást. A Kepler tehát alkalmas a tervezett feladatra, és a közeljövőben számos új égitestet fog azonosítani, közöttük remélhetőleg az első Földünkhöz hasonló planétákat a Naprendszeren kívül.

A műszerek érzékenységét jól jelzi, hogy nem csupán azt sikerült kimutatni, amikor a csillag fénye lecsökkent, mivel korongjának egy kis részét kitakarta a planéta. A rögzített fénygörbén az is látszott, amikor a bolygó a Földről nézve csillaga mögé került - ekkor a bolygóról visszavert fényt maga a csillag takarta ki, enyhén csökkentve a rendszer teljes fényességét. Ez egy kisebb, de egyértelmű, második halványodásként mutatkozott a fénymenetben.

A HAT-P-7b által okozott halványodás a csillag fényében egy földi megfigyelés (fent) és a Kepler észlelése (lent) alapján. Jól látszik, hogy az űrtávcső adatai mennyivel potnosabbak a földinél, ahol a zaj miatt a fényességértékek széles sávot alkotnak (NASA)

HATnet: a sikeres amerikai-magyar exobolygó-vadász

A Bakos Gáspár által vezetett, exobolygókat kereső HATnet program nemrég azonosította 11. Naprendszeren kívüli planétáját. A magyar ötlet alapján készült távirányítású robotteleszkóp-rendszer műszereit Magyarországon tervezte és építette Sári Pál, Papp István és Lázár József (Magyar Csillagászati Egyesület) Bakos Gáspár (korábban MTA KTM CSKI, ma Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) vezetésével. A programban fontos szerepet játszik még Kovács Géza (MTA KTM CSKI), aki a tranzitkereső szoftvereket fejleszti.