Mark Proegler, a BP szóvivője elmondta: a szivárgást ugyan nem tudták elállítani, de a több mint három hete történt baleset óta először a sérült kútból immár nem a tengerbe, hanem hajóba kerül a nyersolaj nagy része.
Az április 20-án felrobbant, majd két nappal később elsüllyedt olajfúró platform üzemeltetője mélytengeri robotok segítségével egy 10-15 centiméter átmérőjű csövet illesztett be a tengerfenéken az 53 centiméter átmérőjű sérült olajvezetékbe.
A BP harmadik napja próbálkozott azzal, hogy új csővel vezesse el a szivárgó olaj egy részét; az első kísérletek nem jártak sikerrel, ugyanis a csövet - amely körül tömítést helyeztek el a vastagabb vezetékben - nem tudták megfelelően rögzíteni. A műveletet a több mint 1500 méteres mélységen kívül a vezetékből nagy sebességgel kiömlő olaj ereje is nehezítette.
A kárelhárítást irányító londoni központú olajvállalat a baleset óta nem tudta megjavítani és aktiválni a tengerfenéken azt az úgynevezett kitörésgátló berendezést, amelynek a robbanás után működésbe kellett volna lépnie, elzárva az olaj útját. Nem járt sikerrel annak a 100 tonnás olajfogó berendezésnek a beüzemelése sem, amellyel szintén az olaj elvezetése lett volna a cél.
A legutóbbi becslés szerint eddig már több mint 4 millió gallon (15 millió liter) nyersolaj ömlött a tengerbe, súlyos környezeti katasztrófával fenyegetve a part menti államokat. A BP kisebb felszíni olajfoltokat elégetett, és az olaj lebomlását segítő vegyszerekkel permetezte le azokat, ezen kívül néhány napja ilyen szereket fecskendez a vízbe a szivárgásnál is.
Az új csövön keresztül a sérült kútból feltörő nyersolaj több mint háromnegyedét tudják a felszínre vezetni. Az eredetileg keletkezett három szivárgásból egyet egy zárószelep elhelyezésével már korábban megszüntettek, így még egy szivárgás maradt.
A vasárnapi The New York Times szerint tudósok kimutatták, hogy több magasságban - közvetlenül a felszín alatt és 1200 méteres mélységben is - óriási olajtömegek lebegnek a tengerben. Samantha Joye, a Georgia Egyetem szakértője szerint egyes rétegekben már 30 százalékkal csökkent az oxigén szintje. A mérgező hatású olaj és az oxigénszint csökkenése a tengeri állatok pusztulásához vezethet. Figyelmeztetett: évekbe vagy talán évtizedekbe telhet, amíg helyreáll az ökoszisztéma.
Az olajkatasztrófa hosszú távú megoldását a szivárgás megszüntetése jelenti. A BP ebből a célból oldalirányból két újabb fúrást kezdett. Később cementet lejuttatva örökre betemetnék a kutat. Ez a művelet azonban még 80-90 napot igényel.