A viselkedéskutatók által előszeretettel tanulmányozott terület az állatok problémamegoldó képességének vizsgálata és az új viselkedések elsajátítása. Kevéssé foglalkoztak azonban azzal, hogy egy csoportban megjelenő új viselkedést melyik állattól tanulják el a többiek, és miért.
Emberek esetében ismert jelenség, hogy szívesebben tanulnak olyasvalakitől, akit tisztelnek, mert már bizonyított valamiben, legyen az tanár, vezető személyiség vagy egyéb népszerű ember. Erről a tekintélyen alapuló tanulásról az antropológusok eddig azt tartották, hogy csak az emberre jellemző.
Az amerikai Emory University kutatói az egyetem főemlőskutató központjában, a Yerkes National Primate Research Centerben tanulmányozták a csimpánzok (Pan troglodytes) tanulásának menetét. A kutatók egy fiatalabb, a csoporton belül alacsonyabb pozíciójú és egy idősebb, tapasztaltabb, nagyobb tiszteletnek örvendő nősténynek tanítottak meg két különböző technikát, amelyért jutalmat kaptak, majd megnézték, hogy vajon a csapat többi tagja melyik egyed által bemutatott feladatot fogja elsajátítani.
Az egyik állatnak egy pöttyös, a másiknak egy csíkos tartóba kellett tárgyakat összegyűjtenie a kifutóból, ezért járt a jutalom. A többi csimpánz 10 napon át napi 20 percet figyelhette, ahogy két társuk egymással párhuzamosan végrehajtja a saját feladatát. Ezt követően a többiek is lehetőséget kaptak azok kipróbálására, és jelentősen nagyobb arányban választották azt a feladatot, amelyet a rangsorban magasabb pozíciót betöltő társuknál láttak.
A kutatók szerint a tapasztaltak magyarázatot adhatnak arra, hogy miért különböznek egymástól annyira a csimpánzcsoportokban előforduló élelemszerzési és eszközhasználati technikák. A jelek szerint ezeket a módszereket a nagyobb tekintélynek örvendő egyedek határozzák meg. További vizsgálataikban azt szeretnék megnézni, hogy a tanító életkora, rangsoron belüli helyzete és tapasztalata pontosan mekkora szerepet játszik a tanulásban.
Forrás: PLoS One