A robot működési elvét a "megtestesült kogníció" vagy a "kezével gondolkodó gép" címszavakkal aposztrofálják az ARMAR fejlesztői, az európai PACO-PLUS program kutatói. E kifejezések arra a kétirányú kommunikációra utalnak, amely a robot kezén és szemében elhelyezett érzékelői és vezérlő processzora között folyamatosan zajlik. Ennek segítségével az ARMAR olyan feladatokat képes elvégezni, amelyekre programozói nem készítették fel: a robot addig vizsgálgatja az ismeretlen tárgyat érzekelőivel, és tapogatja, mozgatja kezeivel, amíg a processzor számára megfelelő reprezentáció létre nem jön az adott dologról.
Az ARMAR megtanulta felismerni a konyhában található mindennapi tárgyakat, a különböző színű poharakat, tányérokat, müzlis dobozt. Képes ezekkel egyszerű műveleteket végrehajtani, például egy kiszemelt poharat a mosogatógépbe tenni. Egy példa a robot intelligenciájára: az ARMAR képes úgy megteríteni egy asztalt, hogy közben felismeri, útjába akadt egy pohár, ami akadályozza a munkában. Rájön, hogy a pohár mozdítható, és lelökné, ha ott maradna a terítés közben, ezért a műveletet csak azután folytatja, hogy a poharat odébb tette.
A robot képes egyszerű háztartási műveleteket végrehajtani
Egy kitűzött feladat végrehajtása három részből áll - mondja Tamim Asfour, a németországi Karlsruhe Műszaki Intézet kutatója, a program koordinátora. A robot megérti a verbális utasításokat, képes reprezentálni a tárgyakat és a tárgyakkal végezhető műveleteket, és ezek alapján képes végrehajtani az utasítást. Mindhárom komponens elsajátítása hosszú időt venne igénybe a robot számára, de erre is képes lenne - mondja Asfour. A kutatók a tesztek során egy komponenst mindig beprogramoztak, és a másik kettőt hagyták ARMAR-ra.
ARMAR megtanulta, hogyan lehet lapos tárgyakat megfogni és vinni
Az a mód, ahogyan mi, emberek felfedezzük a környezetünket, sok szempontból nagyon hasonló ARMAR viselkedéséhez, legalábbis ami a fizikai kontaktus és a reprezentáció kialakulásának viszonyát illeti. Hasonló ahhoz, ahogy a felnőttek irányítása alatt a kisgyermekek "kitapogatják" a körülöttük lévő világot.
ARMAR
Az Európai Bizottság által finanszírozott projekt célja kettős: egy olyan eszközt akartak létrehozni, amelyen vizsgálni lehet a kognitív tudomány és robotika tanulással kapcsolatos problémáit és technológiáit, másrészt, amely valóban alkalmazható a gyakorlatban, és képes egyszerű háztartási műveletek végrehajtására.
A két kéz összehangolt mozgása: emelés
Gömöri Márton