Hat lába végén egy-egy kerék segíti a legkorábban szombaton induló Curiosity rover mozgását majd a Mars egyenetlen felszínén. A szonda mindegyik kerekét külön motor hajtja, és felületüket úgy alakították ki, hogy laza homokban és rideg sziklákon egyaránt jó tapadást biztosítson a leszállóhelyen, a Gale-kráterben.
Tesztelik a Curiosity kerekeit a földi laboratóriumban. A kép nagyméretű változatnak letöltése (NASA, JPL)
A Mars Science Laboratory (MSL) 50 centriméter átmérőjű kerekei mozgatható rudak végeire vannak felfüggesztve, amelyek révén egyenetlen terepen is képes mindegyik kerekét egyidőben a felszínen tartani. Mindezek révén 50 centiméter magas sziklán vagy ugyanilyen mély gödrön is úgy tud áthaladni az űreszköz, hogy közben egyensúlyban marad.
A marsjáró maximálisan 4 centiméter/másodperc sebességgel képes haladni a bolygón. A rorvernek egy adott időtartam (például egy marsi nap) alatt elérendő célpontjait a földi irányítók jelölik ki, de odavezető konkrét útvonalat már maga határozza meg. Erre a célra fejlesztett szoftvere a kamerák képei alapján kijelöli a veszélyes kődarabokat és megtervezi a közöttük húzódó útvonalat, felismerve azokat a sziklákat is, amelyeket nem kell elkerülnie, hanem egyszerűen áthaladhat rajtuk.
Sziklákkal küzd a Curiosity földi tesztpéldánya a terepen
Mivel a rover közvetlenül a kerekeire érkezik a landolás során, nagyobb az esély rá, hogy esetleg földi szennyeződést juttat a Marsra, mint korábbi társai, a Spirit és az Opportunity. Utóbbiak több napot vártak a leszállóplatformon, mielőtt legördültek róla, és ez idp alatt az erős marsfelszíni UV-sugárzás elpusztíthatta az esetleges földi túlélőket.