Magyar idő szerint csütörtökön 17.42-kor landolt az új amerikai űrhajó, a Dragon a Csendes-óceánban, a Kaliforniai-félsziget partjainál. A landolás után néhány perccel a landolási helyet is megerősítették: ez az északi szélesség 27., a nyugati hosszúság 120. foka, igen közel a tervezett leszállási ponthoz.
18 óra körül rendben lecsatolódott a három fékezőernyő az űrhajó visszatérő kabinjáról, amely stabil pozícióban várja, hogy az erre felkészített hajók begyűjtsék.
Ezzel befejeződött az első olyan küldetés, amelynek során egy magáncég által fejlesztett űrhajó csatlakozott a Nemzetközi Űrállomáshoz.
Korábbi információk:
Csütörtökön levált a Dragon űrhajó a Nemzetközi Űrállomásról (ISS-ről). A művelethez - az összekapcsolódáshoz hasonlóan - ismét egy robotkar nyújtott segítséget, amely magyar idő szerint 11.49-kor engedte el az új amerikai űreszközt. Ezt követően az űrhajó lassan eltávolodott az űrállomástól.
A tervek szerint a következő órákban fékez a Dragon, és 17.42-kor landol a Csendes-óceánban, Kalifornia állam partjainak közelében. A leszállás ahhoz hasonlóan zajlik, mint amikor legénység is lesz majd a Dragon fedélzetén: a hővédőpajzsos fékezés után három nagy ejtőernyő segítségével ereszkedik le a kabin a vízre, 3 kilométeres pontossággal.
A Dragon visszatérése a NASA TV-n élőben követhető.
Mint arról korában részletesen beszámoltunk, a Dragont három napon keresztül tesztelték különféle műveletekkel a Föld körüli pályán, mielőtt az ISS-hez kapcsolódott. Ezt követően kiegyenlítették az űrállomás és a Dragon belsejében uralkodó gáznyomás közötti eltérést, majd az asztronauták múlt szombaton kinyitották az űrhajó bejáratát, és biztonsági előírásnak megfelelően először védőmaszkban mentek át a belsejébe.
Az űrállomáshoz közeledő Dragon űrhajó
Az űrhajósok hétfőn pakolták ki a felszerelést a Dragon belső teréből. A közel 450 kilogrammnyi szállítmány élelmiszert (amely összesen 162 étkezésre elegendő az ISS legénységének), ruhákat és különféle műszereket tartalmazott. Néhány diákkísérlet felszerelései is feljutottak a rakománnyal, emellett jégkockák is voltak a csomagban, amelyeket hűtésre használnak néhány érzékeny műszernél. A visszaútra közel ugyanennyi, az űrállomáson már feleslegessé vált eszközt berámoltak az űrhajóba, amit az visszahoz a Földre. A jövőben maximálisan megpakolva akár 2,5 tonnányi terhet is szállíthat a Dragon.
Don Pettit (balra) és Oleg Kononyenko (jobbra) űrhajósok a Dragon belsejében,
a bejárat kiniytása után egy ideig még elővigyázatosságból gázálarcban (NASA)
Don Pettit űrhajóst a pakolás egyszerűsége arra emlékeztette, mint amikor az ember egy kisbusz hátsó platójára berámol. A Dragon közel 10 köbméter térfogatú kabinja sokkal tágasabb az asztronauták szerint, mint az orosz Szojuz űrhajók belseje.
Az asztronauták benyitnak a Dragon űrhajó rakterébe
A Dragon útja eddig teljes sikernek mondható. A start után az űrhajó kommunikációs rendszerét, napelemtábláit és helyzetmeghatározó képességét tesztelték a Föld körüli pályán. Az eredmények alapján különböző módszerekkel is képes megállapítani térbeli helyzetét az űrhajó, köztük a földfelszíni közlekedésben naponta használt GPS rendszert is képes alkalmazni az űrben.
A leszállás után a Dragont építő Space-X cég tovább folytatja a munkát, a NASA-val kötött szerződése 12 útra vonatkozik, összesen 1,6 milliárd dollár értékben. A legutóbbi bejelentés szernt a Dragon első, embereket is szállító útja 2015-ben várható. Ennek során a legtöbb lépés ugyanúgy zajlik majd, mint az ember nélküli repülések alkalmával, bár az ISS-hez kapcsolódás és a leválás is megoldható lesz már robotkar nélkül. Hosszabb távon pedig a tervek között szerepel, hogy a Dragont nyolc kis fékezőrakétával szerelik fel, amelyek a leszállás utolsó méterein lassítják az egység zuhanását. Emellett a kabin alján felfújható, ütközéstompító légzsákok is lesznek - a két módszerrel együttesen már szárazföldön is képes landolni az űrhajó.
A Nemzetközi Űrállomáshoz közeledő Dragon (ESA, NASA)
A Dragont feljuttató Falcon-9-es hordozórakétát is továbbfejlesztik. Egy nagyobb változata a Falcon Heavy lesz, amelynek teherszállító képessége iránt már most érdeklődnek a műholdakat készítő, illetve készíttető cégek, elsősorban az Intelsat. A Falcon Heavy tervezői szerint a legnagyobb teherhordó képességű rakéta lesz, ami jelenleg üzemel a Földön. A 69 méter (közel 17 emelet) magas rakéta 53 tonnányi terhet állíthat majd alacsony Föld körüli pályára. Ez közel duplája a legnagyobb mai teherszállító rakéta, a Delta-4 kapacitásának. Első tesztrepülését 2013-ra tervezik.
Film a tervezett Falcon Heavy rakétáról (Space-X)