Az emberekben élő kalózképtől elválaszthatatlan a szemkötő és a faláb. Ezt a sztereotípiát a kalózfilmek és a régi kalózábrázolások is erősítik. A legtöbben úgy gondolják, hogy azért viselt sok kalóz szemkötőt, mert a csatákban elvesztették a szemük világát, és az üres szemgödröt takarták el a kendővel. Valójában nem ez a helyzet, állítja Jim Sheedy, a látástudományok doktora, az oregoni Pacific Egyetem Látásteljesítményi Intézetének igazgatója.
Sheedy a Wall Street Journalnak adott interjújában kifejti, hogy míg a szem gyorsan alkalmazkodik, ha sötétről megyünk a fénybe, a tanulmányok kimutatták, hogy akár 25 percig is eltart a teljes alkalmazkodás, amikor fényről megyünk a sötétbe. A lassú alkalmazkodásért nem a pupilla felelős, amely rendkívül gyorsan tágul vagy szűkül, hanem a látósejtekben található fényérzékeny pigmentek regenerációja vesz igénybe ilyen sok időt.
A kalózoknak is gyakran kellett mozogniuk a fedélzet és a hajóbelső között a tűző napfényből a majdnem teljes sötétségbe. Sheedy szerint az okosabb vagy gyakorlottabb kalózok szemtakarót viseltek az egyik szemükön, hogy kint is megőrizzék a sötéthez való adaptációját. „Amikor lementek a hajóbelsőbe, akkor áthúzhatták a szemkötőt a másik szemükre, és jól láthattak a sötétben, ami különösen hasznos lehetett egy másik hajó lerohanásakor.
Sheedy elképzelése nem először merül fel az idők folyamán. A Discovery csatornán sugárzott Állítólag… (MythBusters) sorozat készítői is tesztelték az elképzelést 2007-ben, és hihetőnek tartották, csupán a történelmi források hiánya miatt nem tekintették bizonyítottnak. A Wall Street Journal és egy szintén az elmélettel foglalkozó magyar oldal, a Touchee blog kommentelőit is erősen megosztotta az elképzelés. Egyesek felvetették, hogy a gyakori szextánshasználat tényleges vakságot okozhatott, mások a térlátás elvesztését tartották nagy árnak a sötéthez való alkalmazkodásért cserébe.
Tény azonban, hogy a pilótáknak készült egyik katonai kézikönyv kiemeli: „Az egyik szem még akkor is megőrzi a sötéthez való alkalmazkodási képességét, amennyiben védik a fénytől, ha a másikba éles fény tűz. Ez hasznos információ, mivel a pilóta megőrizheti egyik szeme sötétadaptációját, ha egyszerűen becsukja.” Még a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is azt ajánlja, hogy a pilóta csukja be az egyik szemét, ha világítást használ, azért, hogy bizonyos fokig megőrizze az éjszakai látását, írja a mental-floss oldal.