A tanulmány fő célja annak meghatározása volt, mikor kezdjük el magunkon tapasztalni a szellemi teljesítőképesség romlását, és az ebből eredő hátrányt hogyan tudja agyunk kompenzálni.
A kutatók a tanulmány elkészítése során 3305 ember teljesítőképességét vizsgálták. A vizsgálatban résztvevők életkora 16 és 44 év között volt. A kísérlet során a résztvevők szellemi képességeit a világszerte ismert Starcraft 2 című stratégiai játékkal vizsgálták egymás elleni játékmódban. A Starcraft 2-ben valós időben kell csapatokat harcra vezérelni és fejleszteni az egységeket, ezért próbára teszi a játékos reakcióidejét és döntéshozó képességét is. A kutatók a mérkőzéseket folyamatosan rögzítették, majd a hatalmas mennyiségű felvételt statisztikai modellekkel elemezve feltérképezték, hogy a játékosok hogyan és mennyi idő alatt reagáltak ellenfeleik támadásaira.
Az eredmények azt mutatták, hogy körülbelül 24 éves kor után a játékosok reakcióideje folyamatosan lassult függetlenül attól, hogy mennyire számítottak ügyesnek a játékban. Míg például a 16 és a 24 éves kor közötti játékosok reakcióidejében nem volt különbség, addig a 24 és 39 éves játékos reakcióideje között 150 millimásodperc eltérés volt tapasztalható. Az idősebb játékosok viszont egyszerűbb és hatékonyabb taktikát alkalmaztak a bonyolultabb játékstílust folytató fiatalabb ellenfeleikkel szemben. Ezzel a stratégiával az idősebb játékosoknak tehát sikerült a lassabb reakcióidőből származó hátrányt kompenzálni.
A tanulmány egyik szerzője, Joe Thompson szerint mindez azt bizonyítja, hogy a szellemi teljesítőképesség a felnőttkor alatt folyamatosan módosul, az agy ugyanakkor igyekszik minél inkább alkalmazkodni ezekhez az állandó változásokhoz.
Az eredményeket a PLOS ONE tudományos folyóiratban publikálták.