Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet elnöke, Christopher Hart egynapi vizsgálat után bejelentette, hogy további négy-hét napra van szükség az eset helyszíni kivizsgálásához, hiszen az űrrepülő darabjai egy nagyjából nyolc kilométeres átmérőjű körben szóródtak szét a Mojave-sivatagban. Hozzátette azt is, hogy a próbarepülés “igen alaposan dokumentált”, így az adatok részletes elemzésével lefolytatott teljes vizsgálat akár egy évet is igénybe vehet - írja a BBC.
Annyit már biztosan tudunk, hogy az űrrepülőgép egy élesben még nem tesztelt rakéta-hajtóanyagot használt, melynek biztonságosságát eddig csak földi kísérletek igazolták. Ugyanakkor a SpaceShipTwo előzőleg 54 repülést hajtott végre, ezek közül 34-et önállóan, vagyis a WhiteKnightTwo nevű hordozóeszközről leválva.
A Virgin Galactic információi szerint ezúttal “súlyos rendellenesség” lépett fel, miután a SpaceShipTwo levált hordozójáról. Cristopher Hart elmondta, hogy a hordozógépen három, az űrrepülőgépen pedig hat kamera működött a próbarepülés során, jóllehet ez utóbbiak állapotáról még nincs hír. A másodpilóta, Michael Alsbury a robbanásban életét vesztette, a pilóta, Peter Siebold, aki ejtőernyővel ért földet, súlyos sérüléseket szenvedett, azonban a hírek szerint már éber és beszél családtagjaival, így hamarosan sor kerülhet a meghallgatására.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet elnöke azt is közölte, hogy a Virgin Galactic a kivizsgálás alatt is folytathat további próbarepüléseket, és nyomban értesítik a vállalatot, ha bármi olyan információra bukkannak, ami “azonnali figyelmet követel”.
A Virgin azt remélte, hogy már 2015 elején fogadhatja az első űrturistákat, akik a cég ígérete szerint megtapasztalhatják a súlytalanságot, mint az igazi űrhajósok, és a világűr pereméről csodálhatják meg a Föld látványát.
A repülésekre több mint hétszáz foglalás érkezett eddig, jóllehet egy-egy út 250 ezer dollárba kerül. Az utaslistán a sztárvilág olyan nevei is szerepelnek, mint Tom Hanks, Justin Bieber, Ashton Kutcher és Leonardo DiCaprio.
A vasárnapi The Sunday Telegraph birtokába került email-üzenetekre és egyéb dokumentumokra hivatkozva azt írta, hogy az elmúlt években sok szakértő figyelmeztette Branson cégét az űrrepülőgéphez kifejlesztett rakétahajtómű veszélyeire. A lap által idézett vezető szakértők egyike, Carolynne Campbell már 2007 óta rendszeresen felhívta a Virgin Galactic és az amerikai szakhatóságok figyelmét arra, hogy a jármű üzemanyagához használt oxidáló anyag, a dinitrogén-oxid tulajdonságairól még nem tud annyit a tudomány, hogy ezt az anyagot az utasszállító légi járművek számára egyértelműen biztonságosnak lehessen tekinteni.
Más szakértők azt állapították meg most előkerült korábbi figyelmeztetéseikben, hogy a Virgin Galactic elavult tesztelési módszereket alkalmaz, és a teszteket nem veti alá független ellenőrzésnek. A vasárnapi brit sajtó felidézi, hogy a hajtómű földi próbái közben már 2007-ben is történt egy robbanás, amelyben három technikus meghalt, többen megsérültek.
Egy másik brit lap, a The Sunday Times által idézett szakértők szerint a súlytalanságra vágyó hírességeknek legalább 2020-ig várakozniuk kell a Virgin űrjáratára. John Zarnecky professzor, a brit űrügynökség tudományos tanácsadó bizottságának elnöke a lapnak nyilatkozva kijelentette: a szerencsétlenség öt évvel veti vissza a fejlesztést.