A leszállási sebesség csökkentésére tervezett berendezés hibája után érte végzetes baleset a SpaceShipTwo-t – közölte helyi idő szerint vasárnap az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB). Christopher Hart, az NTSB ügyvezető elnöke elmondta, hogy még nem tudták ugyan meghatározni a Virgin Galactic űreszköz pénteki szerencsétlenségének okát, de annyit már megállapítottak, hogy túl korán, még emelkedés közben, a megfelelő sebesség elérése előtt kezdett működni a fékezőrendszer.
A légkörbe való visszatéréskor szerepet játszó rendszer működtetése kétlépéses folyamat. Meg kell változtatni a farokrész szögét, és szinte függőleges helyzetbe kell állítani, hogy megnőjön a gép légellenállása. A másodpilóta az első lépésben kioldotta a rendszert, de a második lépés, a farok szögének átállítása már magától ment végbe. Két másodperc múlva a gép szétesett – mondta Hart.
A vizsgálat hónapokat igényelhet, pilótahiba és műszaki problémák egyaránt szerepelnek a sok szóba jöhető tényező között. A balesetben meghalt a 39 éves Michael Alsbury másodpilóta, a járművet vezető, 43 éves Peter Siebold pedig katapultálás után súlyos sérülésekkel ért földet ejtőernyőjével, őt kórházban kezelik.
A Sir Richard Branson brit nagyvállalkozó vezette Virgin Galactic olyan légi járművet fejleszt, amelyet egy hordozó-repülőgép visz fel a magaslégkörbe. Onnan saját rakétahajtóművével emelkedik tovább 100 kilométeres magasságba, a világűr határára. A cég turistáknak kínálja az űrutazás élményét, fejenként és utanként 250 ezer dollárért. A repülésekre több mint hétszáz foglalás érkezett már eddig.
A pénteki baleset mintegy 11 másodperccel azután következett be, hogy a SpaceShipTwo levált a sugárhajtású hordozógépről és bekapcsolta saját hajtóművét. A fékező mechanizmus már 1 Mach sebességnél aktiválódott, holott csak azután kellett volna működésbe lépnie, hogy a gép elérte az 1,4 Machot.
Az első feltételezés az volt, hogy az űrrepülőgép balesetét robbanás okozta. Az NTSB ezt kizárta, mivel megtalálták az üzemanyagtartályt, valamint a rakétahajtóművet, és nem találtak erre utaló nyomokat. A SpaceShipTwo-t volt vadászpilóták, tapasztalt tesztpilóták vezették. Irányítását nem segíti automatika, hogy a gép műszakilag minél egyszerűbb, robusztusabb legyen, és a landolással csak egyszer lehet próbálkozni – nincs lehetőség az úgynevezett átstartolásra.
A Virgin azt remélte, hogy már 2015 elején fogadhatja az első űrturistákat, akik a cég ígérete szerint megtapasztalhatják a súlytalanságot, mint az igazi űrhajósok, és a világűr pereméről csodálhatják meg a Föld látványát. Szakértők szerint azonban ebből legalább 2020-ig semmi sem lesz.