Sokak számára ismerős lehet a vizuális észlelés pszichológiájának tárgyalásánál rendszeresen bemutatott Rubin-váza, melynek, ha a negatívját nézzük, két, egymással szembe néző emberi profilt kapunk. Nagyjából erre az ötletre épít Nick és Martha Desbiens projektje, a fahz.
Először mindössze arról volt szó, hogy Nick szeretett volna kedveskedni feleségének - mintketten formatervezők - egy vázatervező rendszerrel, mely képes “vázába önteni” a gyerekek profilját, ahogy felcseperednek. Eredeti elgondolása mindössze addig terjedt, hogy ez az ötlet egyszer s mindenkorra kihúzza az anyák napi ajándékozás méregfogát.
Az ismerősöknek azonban annyira megtetszett a dolog, hogy ők is szerettek volna a vázákból. Így született a Kickstarter-projekt, melynek alapvető célja, hogy a házaspár vehessen egy 3D nyomtatót a vázagyártáshoz, de szeretnének később egy appot is fejleszteni, mellyel a felhasználók képeket tölthetnek fel, és nyomban meg is tekinthetik a születendő vázát.
A gyártáshoz a program először vektorgeometrikus mintát vesz a kapott képeken látható profilokról - így a gép már matematikai függvényként látja az arcokat, nem képpontok sokaságaként. Ezekből a profilokból alakul ki a váza falának váza, majd ebből a vázból állítja elő a program sima átmenetekkel magát a vázát. Ezután nincs más hátra, mint a kapott modellt elküldeni egy 3D nyomtatónak, és hamarosan el is készül a családi edény. Ha elég nagy összeggel szállunk be a kampányba, akár tizenhattagú rokonságunkat is felrakhatjuk ilyen formában a kandallópárkányra.
Aki ilyen vázát birtokol, bizonyos értelemben közelebb érezheti magát II. Erzsébet angol királynőhöz, vagy, még sokkal átvittebb értelemben Benito Mussolinihez is.
Nick és Martha Kickstarter-oldalát itt találhatjuk, honlapjukat pedig itt.