Jeffrey Zacks, a Washingtoni Egyetem pszichológusa és idegkutatója szerint a filmek által kiváltott érzelmi hatások hátterében a „tükörszabály” és a „sikerszabály” áll.
A tükörszabály azt az erőteljes –gyakran tudatalatti – késztetést írja le, ami arra ösztönzi az embereket, hogy ugyanazt csinálják, amit a körülöttük lévők. Ez megmagyarázza, miért „tükrözi” gyakran testbeszédünk a bennünket körülvevő emberekét. Ezért vagyunk hajlamosak nevetni vagy sírni, mosolyogni vagy fintorogni, amikor azt látjuk, hogy mások is ezt teszik – függetlenül attól, hogy ez a valóságban vagy a filmvásznon történik-e.
A sikerszabály arra ösztönöz bennünket, hogy ugyanazt cselekedjük, ami már a múltban bevált. A való életben megtanuljuk, hogy lehajoljunk, ha repülő tárgyak közelítenek felénk, felkészüljünk a harcra vagy a menekülésre, ha veszélyhelyzetbe kerülünk, és nem vetkőzzük le ezeket a viselkedésformákat akkor sem, ha csak filmen kerülünk szembe ilyen helyzetekkel.
A filmekre adott reakciók megértéséhez tisztában kell lenni azzal a ténnyel, hogy olyan aggyal érkezünk a moziba, amelyik az evolúció folyamán a való világ megértéséhez alkalmazkodott, mondta Zacks.
„Agyunk az esetek zömében valóságként kezeli a vetítővásznon látottakat”
– tette hozzá a professzor, aki Flicker (Vibrálás, szabad fordításban Mozgó képek) című könyvében elemzi, hogyan használja fel a filmkészítés ezeket és más emberi jellemzőket arra, hogy minél erősebb érzelmeket váltsanak ki a nézőkből.
„Egyre többet tudunk arról, mi tesz egy filmet megragadóvá, lebilincselővé” – mondta Zacks.
A professzor mégse gondolja, hogy a tudomány helyettesítheti a művészetet és az esztétikát.
„A tudomány nem tudja eldönteni, hogy egy film jó vagy rossz” – mondta. „Azt viszont talán képes lehet előre megjósolni, hogy valami népszerű lesz-e vagy sem.
„A legfontosabb, amivel pszichológusként és neurofiziológusként hozzájárulhatunk a filmkészítők munkájához, hogy meg tudjuk mondani nekik, mi fog történni, ha ilyen vagy olyan megoldást választanak. Ezután a filmkészítőnek kell eldöntenie, hogy ez az, amit el akar érni, esztétikailag tetszetős-e, kielégítő-e ez vagy sem.”