Hogy egy-egy korban mit tekintettek „méltó” büntetésnek, a korai, még az ókori világból ismert néhány abolicionista, azaz a halálbüntetést elvető megközelítéstől vezetett el a késői középkor és a korai újkor elején kiteljesedő, az elítélt életét különös kegyetlenséggel kioltó büntetési nemek alkalmazásáig. Egészen a modern büntetőjog megszületéséig a büntetés két legfőbb célja a megtorlás és az elrettentés volt.
A proporcionalitás, azaz a tettarányosság teljesen mást jelentett a középkori büntetőjogban, mint amit ma, a modern jogfelfogásban jelent. A tálió, azaz a „szemet szemért, fogat fogért” elve, amelyet először Hammurápi babiloni király törvénykönyve fogalmazott meg büntetőjogi alapelvként, a középkori büntetőjog meghatározó elemévé vált.
A középkori jogfejlődés kezdetein, a római jog fokozatos átvételével, az úgynevezett tizenkét táblás törvények nyomán vált a „főbenjáró bűnök” meghatározó büntetési nemévé a halálbüntetés. A középkorban az ítéletre várakozó bűnösök tömlöcbe vetésén kívül nem létezett a szabadságvesztés, a kisebb vétségeket megszégyenítő, illetve testcsonkító büntetésekkel, minden mást pedig halállal büntettek.
A hamisan perlekedőket, káromkodókat, garázdákat és paráznákat például megbotozással és kalodába zárással, nyelvkivágással, megbélyegzéssel (nem verbálisan, hanem tüzes vassal) vagy az orr levágásával büntették.
A halálbüntetés végrehajtásának módja a korai „egyszerű” akasztástól és lefejezéstől egyre sokrétűbbé és rafináltabbá vált, hogy a késői középkorra és az újkor elejére még a beteges emberi fantáziát is meghaladó, népünnepély keretein belül végrehajtott horrorisztikus aktussá váljon.
A középkori büntetőjog legfőbb forrásait a királyi dekrétumok, továbbá az úgynevezett pallosjoggal rendelkező, azaz a király által halálos ítélet kiszabására és végrehajtására feljogosított szabad királyi városok statútumai, valamint a szokásjog alkották.
A modern büntetőjog „nullum crimen sine lege” azaz nincs bűncselekmény törvény nélkül, továbbá a „nulla poena sine lege” – nincs büntetés törvény nélkül eljárási elvei ezekben az időkben még teljesen másként érvényesültek; a központi királyi hatalom által büntetendő cselekménnyé minősített magatartásokon kívül komoly szerepet játszott ebben a „helyi jogalkotás”, valamint a partikuláris szokásjog is, főleg, ami a büntetési nemek alkalmazását illeti.
A középkori államok többségében az úgynevezett inkvizitórius, azaz nyomozó büntetőeljárás érvényesült, szemben a vádelvű (akkuzatórius) rendszerrel. A középkorban az előbbi eljárásban a nyomozó, a vádló és a bíró személye ugyanaz volt, ezek a funkciók nem különültek el egymástól.
A büntetőeljárás legfőbb célja a perbe fogott beismerő vallomásának megszerzése volt. A bizonyítékok előre meghatározott súllyal rendelkeztek, és ezek közül a tanúvallomásokon kívül a beismerés kicsikarása volt a legfontosabb a perbe fogott elítéléséhez, mivel a középkori jogfelfogásban ez utóbbit tekintették a „bizonyítékok királynőjének”.
A korai középkorban a bűnösség vagy ártatlanság kérdését még gyakran az úgynevezett istenítéletekre bízták, amelynek a tűz- és vízpróba volt a két legelterjedtebb formája. Az előbbinél a gyanúsítottnak egy izzásig felhevített vasdarabot kellett a kezébe vennie; ha az égési sérülés meghatározott időn belül begyógyult, az illetőt ártatlannak, ellenkező esetben pedig bűnösnek nyilvánították.
A vízpróbánál - amelyet előszeretettel alkalmaztak a boszorkánysággal megvádoltaknál – az összekötözött gyanúsítottat folyóba vagy tóba dobták. Ha fennmaradt a felszínen (mert például reflexszerűen jó sok levegőt szívott a tüdejébe) bizonyítottnak tekintették a bűnösségét, ha viszont elmerült, ártatlannak minősült. Az áldozat azonban nem mindig örvendezhetett az ekként bebizonyosodott ártatlanságának, mivel a vízpróba alá vetettek igen gyakran megfulladtak.
A 15. századtól kezdett általánossá válni a beismerő vallomás kicsikarását célzó kínvallatás, a tortúra. Akit megvádoltak, és saját (egyébként jól felfogott) elhatározásából nem ismerte be önként a bűnösségét, annak elrendelték a kínvallatását.
Az önként megtett beismerő vallomás is egyenlő volt az általában szörnyű kínhalált jelentő halálos ítélettel. A tortúra kezdetén a hóhér és segédei először egyenként felmutatták a kínzóeszközöket, annak reményében, hogy a kétségkívül borzasztó eszközök látványa jobb belátásra bírja a gyanúsítottat.
Ha a delikvens ettől még nem tört meg, kezdetét vette a szörnyű procedúra. Szinte felsorolhatatlan az a számtalan kínzási mód, amelyek alkalmazásával majd kivétel nélkül mindig sikerült is beismerésre kényszeríteni a perbe fogottat.
Igen gyakori volt a feszítés, amikor az áldozatot összekötött kezénél és lábánál fogva csigák segítségével szinte végtagszakadásig nyújtották, valamint a test tüzes fogókkal szaggatása, a terhelt tűz felett lógatása, a lekötözött gyanúsított szájába dugott tölcséren keresztüli kényszeritatása, amelyekhez képest a kiadós korbácsolás már csak levezető gyakorlatnak számított.
Ha az egyik kínzási módszer nem vezetett eredményre, és a gyanúsított gyötrelmes kínjai ellenére sem volt hajlandó a beismerésre, újabb, még fájdalmasabb módszer alkalmazására tértek át. Amikor a további elviselhetetlen fájdalmaktól félve az áldozat megtört és beismerő vallomást tett, a tortúrán jelen lévő bíró jegyzőkönyvezte a „vallomást”, ami általában meg is pecsételte a gyanúsított sorsát.
A középkor folyamán egyre változatosabbá váltak a kegyetlen büntetési nemek. A büntetéskiszabási gyakorlatban folyamatosan növekedett az úgynevezett minősített büntetések száma, amelyek szokásjogi alapon egy-egy meghatározott bűntetthez fűződtek, és az adott cselekményre tipizált büntetéseket vontak maguk után.
A minősített büntetések célja az elkövető gyötrelmeinek minél hosszabbá tétele volt egyrészt a kivégzési mód „találékonyságával”, másrészt pedig további kínzások közbeiktatásával. Ezzel vélték elérni azt, hogy a perbe fogott a cselekményével arányban álló büntetést kapjon.
A 15. században olasz területen például a pénzhamisítók büntetése az elevenen megfőzés volt. Az elítéltet egy olajjal megtöltött üstbe ültették, majd tüzet raktak a fémüst alatt, amelyet addig tápláltak, amíg a bűnös elevenen megfőve ki nem szenvedett.
A királyi vagy főúri hatalom ellen lázadókat, ha közemberek voltak, a 16-17. században általában kerékbetöréssel, kibelezéssel és felnégyeléssel büntették, de gyakran a közönséges gyilkosokat is ezzel a módszerrel végezték ki.
Az elítéltet vagy egy vízszintesen elhelyezett András-keresztre kötözték, és nehéz, vasélekkel felszerelt kocsikerékkel törték össze a csontjait, vagy pedig egy szintén vízszintesen felállított méretes kocsikerékre kötötték, és a végtagjait vasdoronggal törték bele a küllők közé.
Utóbbi kerékbetörési típusnál gyakori volt, hogy az eldeformálódott testű, de még élő elítéltet közszemlére felállították, aki ilyenkor még hosszú órákig kínlódott, mielőtt kiszenvedett volna.
A holttesteket kibelezték és felnégyelték. Ezt a kegyetlen kivégzési módot még a felvilágosodás korában, a „fény századának” nevezett 18. században is alkalmazták, igaz, hogy már egyre ritkábban.
A halálbüntetést egyébként rendeleti úton 1787-ben megszüntető II. József császár (uralkodott 1780 és 1790 között) idején ugyanezzel a módszerrel végezték ki például a Horia-féle parasztlázadás vezetőit is, 1784-ben.
A főrendűek kiváltságos helyzete még ilyenkor is érvényesült, a felségsértési vádat általában „megúszták” egy sima lefejezéssel, „fő- és jószágvesztéssel”. A minősített büntetéshez rendelt különböző kínzásokat a hóhérsegédek már az elítélt vesztőhelyre vonszolásakor elkezdték.
A ló által vontatott fasaroglyára kötözött elítéltet a vesztőhelyre hurcolása közben tüzes fogókkal szaggatták, vagy felizzított vasheggyel szurkálták. Az ítélet rendelkezése szerint nemegyszer még a kivégzés megkezdése előtt levágták az elítélt valamelyik végtagját, megvakították, megkorbácsolták, vagy ólmot öntöttek a fülébe. Az útonállókat, rablógyilkosokat gyakran egy másik kegyetlen büntetési nemmel, a karóba húzással, vagy nyársba vonással végezték ki.
Az igazán „ügyes” hóhér a segédeivel úgy húzta az elítéltet a kihegyezett fakaróba, hogy az ne roncsoljon szét életfontosságú szerveket. Az igazi „mesterek” még arra is képesek voltak, hogy a karó hegye a halálraítélt száján keresztül bukkanjon ki. A karóba húzott még több óráig, vagy akár egy napig is élhetett, miközben szörnyű kínokat élt át.
A 15. században az egyik különösen kegyetlen kivégzési mód volt az elevenen kettéfűrészelés. A ruháitól megfosztott elítéltet szétterpesztett lábainál fogva egy gerendára kötözték, majd a hóhérsegédek egy hosszú fűrésszel kettévágták, meg-megállva a művelet közben, nehogy túl gyorsan kiszenvedjen a bűnös.
Korabeli feljegyzésekből ismert, hogy néhány elítélt még akkor is élt, amikor már a mellkasánál járt a fűrész. Az egyéb büntetési nemek, mint például a vízbe fojtás, elevenen eltemetés, élve megnyúzás szintén bevett középkori kivégzési módszerek voltak.
Elsősorban a 16-17. században vált elterjedt kivégzési módszerré a boszorkányság vádjával elítéltek máglyán való elégetése.
Az ellenreformáció korában az „eretnekek” is gyakran máglyán végezték. Egyes becslések szerint e két évszázad alatt mintegy 200 ezer ember halt szörnyű tűzhalált.
Torquemada, a spanyol inkvizíció hírhedté vált figurája egymaga több mint 10 000 „boszorkányt" és "eretneket” küldött a máglyára. A boszorkányságért elítélteket spanyol területen hátborzongató szertartás, az autodafé keretén belül égették meg.
A szertartás szentmisével kezdődött, a hosszú fehér ruhába öltöztetett és a fejükön hegyes, ördögfigurákkal díszített süveget viselő elítélteket ezután templomi körmenetre emlékeztető külsőségek közben vezették a vesztőhelyre, ahol hatalmas tömeg jelenlétében égették meg őket.
Kivételes esetben, kegyelemből, a máglya cölöpére kötözött elítéltet még a lángok fellobbanása előtt megfojtotta a hóhér. Magyarországon 1727-ben Szegeden történt az utolsó boszorkányégetés, Európában pedig 1795-ben lobbant fel utoljára „boszorkány” alatt a máglya.
A középkorban a vesztőhely általában a városfalakon kívül, a városkapu közelében feküdt. Az elítéltet, aki ekkorra már a halálra váró „szegény bűnös” szerepébe lépett, a tömlöcből ketrecbe zárva vagy saroglyára kötözve vonszolták a vesztőhelyre.
Az elítélt személyétől és a tömeg pillanatnyi hangulatától függött, hogy részvétteljes megnyilvánulások, vagy pedig hangos szidalmak, köpködés és kővel való dobálás kísérete-e a halálraítéltet az utolsó útján. Ha minősített büntetést szabtak ki rá, a vesztőhelyre vezető utat a hóhérsegédek nehezítették meg számára, akik tüzes fogóval tépkedték a testét.
A vérre szomjazó tömeg nemcsak az elítélt reakcióit figyelte árgus szemekkel, hanem a hóhér munkájának „szakszerűségét” is. A krónikák több olyan esetet is feljegyeztek, amikor az elítélt vérpadon elmondott utolsó szavai megfordították a tömeg hangulatát, és az addig a bűnöst szidalmazó alkalmi gyülekezet a kivégzendő lelki üdvéért imádkozó, síró gyásznéppé vált.
Ha ilyenkor a hóhér elügyetlenkedett valamit, a tömeg ismét felizzó haragja könnyen az ítélet-végrehajtó ellen fordult, akit ilyenkor nemegyszer meg is lincseltek. A kivégzettek holttestét a vesztőhely közelében kaparták el.
A magyar jogtörténetben először Szent István törvényei intézményesítették a halálbüntetést a 11. század elején. A királyi dekrétum az emberölést és a rágalmazást fenyegette halállal. Szent László a lopás különböző nevesített eseteire kiterjesztette a legsúlyosabb büntetést.
Az európai tendenciákat követve, a későbbi évszázadokban egyre több cselekmény vált megtorolhatóvá halálbüntetés kiszabásával. Hunyadi Mátyás alatt az egyház megszentségtelenítése, 1525-től pedig az idegen pénz behozatala és elfogadása, továbbá a nemesi udvarházak fosztogatása, 1545-től pedig a rablás vált halállal büntetendő cselekménnyé.
Az első törvénykönyv, amely az addigi különböző királyi dekrétumok és a szokásjog írásba foglalását jelentette, Werbőczy István nevéhez fűződik. A II. Ulászló király által 1515-ben szentesített törvénykönyv, a Tripartitum büntetőjogi fejezetének általános rendelkezése szerint főbenjáró ítélettel kell büntetni az „orvokat, lopókat, latrokat, s egyéb czégéres gonosztevőket”, azaz a tolvajokat, rablókat, útonállókat, gyilkosokat, és a nemesekre támadókat. Sárváry Jakab jogtörténész szerint 180 bűncselekményt sújtott a feudális jogszokás halálbüntetéssel.
A tortúra alkalmazását Mária Terézia tiltotta be a 18. század közepén. 1787-ben a felvilágosult „kalapos király”, II. József megszüntette a halálbüntetést. A helyébe lépő legsúlyosabb büntetés a hajóvontatás lett. A Martinovics-féle jakobinus szervezkedés miatt I. Ferenc császár 1795-ben visszaállította a halálbüntetést, de a korábbiaknál csak sokkal szűkebb körben lehetett alkalmazni.
Szemere Bertalan már a reformországgyűlések idején, 1841-ben javasolta a halálbüntetés teljes eltörlését. Az 1843-as büntető törvénykönyv elfogadására tett törvényjavaslat - a feudalizmus örökségének felszámolásaként – szintén a halálbüntetés megszüntetését tartalmazta, de ezt a felsőház nem fogadta el.
A középkori jogelveket valló büntetőeljárás csak igen lassan szűnt meg a 18-19. század fordulóján, hogy átadja helyét a modern jogelveket valló, a nyomozás, a vád és az ítélkezés funkcióit szétválasztó, egyben a bírói hatalmat önálló és a végrehajtói hatalomtól független hatalmi ágként elismerő rendszernek.
A modern büntetőjog elméleti megalapozását a felvilágosodás korában alkotott olasz jogtudós, Cesare Beccaria 1763-ban megjelent, Bűntett és büntetés című művéhez köti az egyetemes jogtörténet. Magyarországon az első modern és a korabeli európai viszonyokhoz képest is előremutató egységesen kodifikált büntető törvénykönyv, az 1878. évi V. törvénycikkel kihirdetett úgynevezett Csemegi-kódex volt, amely a törvénykönyvet megszövegező jogtudósról, Csemegi Károlyról, a pesti egyetem jogászprofesszoráról kapta a nevét.
A modern jogelvek ellenére a 20. század véres és elnyomó kommunista, valamint fasiszta diktatúráinak büntetőeljárásában, a GPU és a Gestapo gyakorlatában azonban ismét feléledt a „sötét” középkor. Ez azonban már egy másik történet…