Mérésekből tudjuk, hogy a repülőgépek károsanyag-kibocsátása súlyosbítja a klímaváltozást. De vajon ez hat-e visszafelé is, tehát a globális fölmelegedés befolyásolja-e a légiközlekedést?
A kérdés megválaszolásához amerikai kutatók sziszifuszi munkával elemezték három repülési viszonylat húsz év alatt összegyűlt úti adatait.
A válasz röviden: igen, befolyásolja. És nem kedvező módon.
A repülőút időtartamára a gép utazómagasságában észlelhető futóáramlások vannak a legnagyobb hatással
- mondta Kris Karnauskas, a Woods Hole Óceanográfiai Intézet geofizikusa, a Nature Climate Change folyóiratban megjelent elemzés vezető szerzője. - Csakhogy a hosszabb menetidő nagyobb fogyasztást vonz maga után, egyúttal megnő a légkörbe bocsátott károsanyagok mennyisége.
Ez súlyosbítja az üvegházhatást, módosíthatja a futóáramlások erejét, vagyis a folyamat önmagát erősíti."
Karnauskas egyik munkatársa gyakran utazott a hawaii Honoluluból az Egyesült Államok keleti partján fekvő Newarkba.
Többször felfigyelt arra, hogy a gépe korábban ért célba.
Megkérdezte Karnauskast, lehet-e ennek meteorológiai oka.
Ezzel az egyszerű kérdéssel indult a monstre adatelemzés, mert a precíz válaszhoz Karnauskas beleásta magát négy légitársaság három viszonylatának -- a Honoluluból Los Angelesbe, San Francisco-ba, illetve Seattle-be közlekedő járatok -- légiadataiba.
Mivel a Föld körül a magaslégköri futóáramlások (jetstream) nyugatról keletre haladnak, ezzel a hátszéllel gyorsabban repülnek
az ugyanilyen irányba haladó gépek.
Értelemszerűen, a széljárással szembe, keletről nyugatra tartó repülők menetideje hosszabb.
Az elmúlt húsz évben megtett oda-vissza utak adatai újra és újra ugyanazt az eredményt hozták Karnauskasnak, függetlenül a légitársaságtól.
Tehát bármi is okozza a menetidő változását, annak minden járat esetében ugyanannak kell lennie, és nincs köze az egyes légitársaságok üzemeltetési módszereihez”
- mondta a geofizikus.
Az azonos időben ellentétes irányba közlekedő járatpárok közül a nyugatról keletre tartó gépek tíz perccel korábban, míg a keletről nyugatra, tehát széllel szembe haladók 11 perccel később érkeztek célba.
Az időnyerés és -veszteség közötti egyperces különbség nem tűnik soknak,
csakhogy hatalmas járatszámokról van szó.
A statisztikák szerint az Egyesült Államokban naponta mintegy 30 ezer kereskedelmi légijárat közlekedik.
Ha a teljes útra vonatkozó időtartam minden járat esetében csak egyetlen perccel is megnő, az éves szinten körülbelül 300 ezer, levegőben töltött többletórát jelent.
E többletórák üzemanyagigénye elérheti a 3,8 milliárd litert, ami nagyjából három milliárd dolláros pluszköltséget jelent.
Karnauskas számításai szerint a járatonkénti egyperces késések miatt
a repülőgépekből éves szinten 10 milliárd kilogrammal több szén-dioxid kerül a sztratoszféra részébe,
ahol ezerszer ritkább a levegő, mint a földfelszínen, ezért járnak itt a sugárhajtású gépek.
A sztratoszférában viszont stabil a levegő rétegződése, függőleges légmozgás nem alakul ki benne, és
a CO2 akár 50-200 évig is fennmaradhat, súlyosbítva a Földet felmelegítő üvegházhatást.
Iparági becslések szerint egy liter üzemanyag a légi forgalomban háromszor akkora üvegházhatást vált ki, mintha a felszínen lett volna elégetve. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) szerint
a globális fölmelegedést okozó üvegházgázoknak nagyjából 3,5 százalékát a repülõgépek bocsátják ki.
Karnauskas ezért most azt tervezi, hogy elemzését kiterjeszti az egész világ légiközlekedésére.
Az óriás adathalmazok böngészéséhez a Microsoft egymással összekötött szuperszámítógép-hálózata, az Azure gigantikus kapacitásait is igénybe veheti.
“A légitársaságok odafigyelnek a napi időjárási viszonyokra, de mintha nem törődnének a több hónapig is tartó meteorológiai jelenségekkel - mondja a geofizikus. - Sohasem hallottam, ahogy azt mondták volna: << Kedves utasaink, az El Nino miatt harminc perccel hosszabb lehet a repülési idő>>”.
A széljárás függvényében szükség lehet az útvonalak és a tankolási helyek újratervezésére is, mint ahogy ezzel maroknyi légitársaság már egy ideje kísérletezik, lásd korábbi írásunkat.