Találóan Egércsapda (Mousetrap) annak az érzékelőnek a neve, amelyet néhány hónapja tesztel a Sydney Trains vállalat, és
már hetven elkövetőt sikerült tettenérni a segítségével.
Az eszköz valójában egy elektronikus orr: elemzi a festék levegőbe kerülő illékony molekuláit, összeveti a memóriájában tárolt kémiai mintákkal, majd üzenetet küld a vasúti biztonsági felügyeletnek.
A szenzor képes különbséget tenni a festékspray és az alkoholos filctoll között,
tehát még a sok bosszúságot okozó tagelőket (néhány betűs szignót falra írókat) is lebuktatja, akiket máskülönben nehéz fülön csípni. A károkozás helyszínét is pontosan lokalizálja, és nemcsak a pályaudvaron álló, hanem mozgásban lévő vonaton is használható.
Ausztrália legnagyobb városában azt követően vetették be az Egércsapdát, hogy járványszerűen megszaporodott a vasúti kocsik összefirkálása, és emiatt 2014-ben 34 millió ausztrál dollárt (átszámítva 6,8 milliárd forint) kellett fordítani a vagonok tisztítására.
Ehhez képest az Egércsapda-rendszer kiépítése 500 ezer dollárba (100 millió forint) kerül.
Az ausztrál hatóságok először kamerákkal szerelték fel a vagonokat, ám ez önmagában kevésnek bizonyult a megelőzéshez. Legtöbbször csak akkor derült ki a vandálkodás, amikor a szerelvény befutott a végállomásra. A kamerarendszer okosorral együtt azonban hatékony megoldás:
a falba épített szenzor már firkálás közben riaszt, beküldve a központnak a vonat számát,
útirányát és GPS-koordinátáit. Így a biztonságiak azonnal ellenőrizhetik az adott vagon kameráján keresztül, mi történik, hogyan néz ki az elkövető, és odaküldhetik a rendőröket.
Festékesflakonnal vagy filctollal a kezében érjük tetten az vandálokat"
- mondta Andrew Constance, Új-Dél-Wales állam közlekedési minisztere. A beérkező adatokból statisztikai profil és készíthető az egyes vasúti vonalakról, hogy hol, mikor jellemző a vandáltámadás. Ez a rendőrségi felderítő munkát is nagyban segíti.
Az Egércsapda bevezetése óta az érintett vonalakon makulátlan tiszta vonatok járnak,
így nem csoda, hogy a vasútüzemeltetés újabb területeken kívánja kiépíteni a rendszert, akár a meglévő szenzorok áttelepítésével – a firkálók ezt úgysem fogják megtudni. Annak sem kell aggódnia, aki a barkácsáruházból hazafelé tartva egy kanna festékkel száll fel a vonatra: az Egércsapda érzékelőjét úgy állították be, hogy ilyen esetben nem riaszt.