A Föld köré vont vegyi napernyővel lassítanák a felmelegedést
![kondenzcsík, chemtrail contrails sky blue jet contrail trail chemtrail air concept condensation pollution vapor journey vacation trace transport abstract environment daylight track chemtrails traces airspace lines](https://cdn.origo.hu/2023/12/W2A78YLKfjjcOj_zs8CvgB7fpf4NJELczlNrPfHHiS4/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2M1NGZkMGIzOWIzYjQ3ZDlhNzc2NjAyNDgzNGYyZTI2.webp)
A szakemberek szerint a sztratoszférikus aeroszolinjekció (SAI) néven ismert geomérnöki beavatkozással felére lehetne csökkenteni a klímaváltozást okozó hőmérséklet-emelkedés mértékét.
A kutatók egy külön erre a célra kifejlesztett repülőgéppel permeteznének szét a sztratoszféra alsóbb rétegeiben – nagyjából 19,3 kilométeres magasságban – nagy mennyiségű szulfátrészecskét, hogy azok visszaverjék a bejövő napsugárzás egy részét a világűrbe.
Az Environmental Research Letters című folyóiratban publikált tanulmány szerint 3,5 milliárd dollárból (994 milliárd forint) lehetne elindítani 2033 körül egy 15 évesre tervezett SAI-projektet, amelynek éves működési költsége átlagosan nagyjából 2,25 milliárd dollár lenne.
A kutatók szerint a projekthez olyan repülőgépet kellene kifejleszteni, amely nagyjából 20 kilométeres magasságban repül, és 25 tonnányi rakomány szállítására képes.
A szakemberek ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy mindez csupán egy elméletben létező forgatókönyv, amely bár bizonytalan kimenetelű és nagyon vakmerő, technológiailag megvalósítható és rendkívül olcsó megoldás lenne.
A sztratoszférikus aeroszolinjekciónak számos negatív következménye lehet: a világ egyes részein aszályt vagy szélsőséges időjárást okozhat, megrongálhatja a termőföldeket, és közegészségügyi fenyegetéssé is válhat.
Mindezeken túl pedig nem oldaná meg a globális felmelegedésben kulcsszerepet játszó szén-dioxid-kibocsátás egyre növekvő problémáját.