Az első motoros repülő felszállása után 115 évvel a tudósok radikálisan új megközelítéssel olyan kicsi, könnyű és gyakorlatilag zajmentes repülőgépet fejlesztettek ki, amely mozgó alkatrészek, például propellerek vagy turbinalapátok nélkül képes repülni, fosszilis üzemanyaggal működő motor helyett ionszél vagy más néven elektro-aerodinamikus tolóerő hajtja a levegőben.
A Version 2 EAD (V2) elnevezésű szerkezet mindössze 2,45 kilogramm súlyú, szárnyainak fesztávolsága 5 méter. Az ultrakönnyűre tervezett repülő megépítéséhez karbonszálas anyagot, balsafát, polisztirolt, zsugorfóliát és a kevlár nevű szupererős polimert használták - számolt be róla a fejlesztést leíró tanulmány, amely a Nature folyóiratban jelent meg.
Először repült repülőgép mozgó alkatrészek nélkül"
- hangsúlyozta a kísérlet jelentőségét az MIT repülőgépmérnöke, Steven Barrett, aki elmondta, hogy a Star Trek-sorozat egyik űrrepülője adta az inspirációt.
Az ionszél vagy elektro-aerodinamikus tolóerő elvét már az 1920-as években leírták. A most kifejlesztett repülő szárnyainak elülső részén vékony vezetékeket helyeztek el, amelyek pozitív elektródaként működnek, a szárny hátsó részén pedig vastagabb vezetékeket húztak ki, amelyek negatív elektródaként szolgálnak.
A vékony vezetékek erős elektromos mezőt hoznak létre, amely kiválasztja az elektronokat a levegő molekuláiból, így a levegő molekulái pozitív töltésű részecskékké, ionokká alakulnak át. Ezek az ionok a szárny hátsó részében lévő negatív elektródákhoz áramlanak, közben a rendes levegőmolekulákkal ütköznek és energiát adnak át nekik.
Ez gerjeszti az "ionszelet", ami a gépet meghajtja.
A V2 prototípus egyelőre nem hatékony, működése korlátozott, de a kutatók úgy vélik, hogy nagy jövő állhat előtte.
"Nem akarom eltúlozni a dolgot, de felmerül néhány nagyon izgalmas lehetőség" - jelentette ki Barrett, aki szerint néhány éven belül szinte zajtalan drónokat lehetne ezzel a technológiával működtetni.
Hosszú távon szuperhatékony, szinte zajtalan repülőgépek is készülhetnek, amelyeknek nincs mozgó vezérlőfelülete, például kormánylapátja, nincs mozgó meghajtórendszere, mint a propeller vagy a turbina, és nincs károsanyag-kibocsátása, mint az üzemanyagot égető motoroknak"
- fejtette ki a tudós.
A kutatók 11 tesztrepülést hajtottak végre a V2-vel, amely alkalmanként 60 métert repült 17 kilométeres óránkénti sebességgel, általában kevesebb mint két méterre a talajtól.
(MTI/Reuters/Hszinhua/AP)