A kutatás során az egynél több nyelvű és az egynyelvű családokban élő csecsemőket vizsgálták a York Egyetem Egészségügyi Karának szakemberei, akik szerint előbbieknél jóval gyorsabb a figyelem és koncentrációképesség fejlődése, mint az utóbbiaknál. A többnyelvű közösségben a babák már egészen fiatal korban hosszabban tudtak odafigyelni a számukra érdekes tevékenységre, és hosszabb ideig tudták elfoglalni magukat, egy dologra koncentrálva.
Ez azt jelenti, hogy a kétnyelvű környezetnek való kitettség fontos tényező a koncentráció és a figyelem fejlődése szempontjából a kisgyerekeknél
– mondta Ellen Bialystok, az egyetem pszichológiai kutatóprofesszora. – A többnyelvű családban felnövő gyerekek tehát élvezhetik ennek az élethosszig tartó, kognitív előnyeit.
A kutatók eredményeiket a Developmental Science tudományos folyóiratban publikálták.
A kutatók a hiteles és megdönthetetlen eredmények reményében két, különálló tesztet végeztek. Ezek során a csecsemők szemmozgását figyelték, miközben értékelték a figyelem és tanulás képességének fejlődését. A vizsgált babák fele egy-, míg a másik felük többnyelvű családban nőtt fel.
A tesztek során a kutatók a csecsemők kiságyában fényképezőgépet és monitorokat helyeztek el.
A képernyőn képeket mutattak a babáknak, majd rögzítették azok szemmozgásait. A teszteket minden csecsemőnél hatvanszor végezték el. Először képeket mutattak nekik a kettéosztott képernyőn és a babák idővel megtanulták, hogy mikor, melyik oldalon kell figyelniük a felbukkanó fotókat. Másodjára azonban a kutatók félúton megváltoztatták a korábbi sémákat. A csecsemők szemmozgásai pedig elárulták, hogy a kétnyelvű környezetben cseperedők gyorsabban elsajátították az új szabályokat, és a korábbi sikeres reakciót képesek voltak annak az ellentétére változtatni.
Bár a csecsemők még nem beszélnek, de a tesztek során világossá vált, hogy az egy- és a kétnyelvű egyének későbbi életében a fennálló valódi különbség nem maga a nyelv használatában, hanem a nyelvre összpontosító figyelemrendszerben mérhető
– mutatott rá Bialystok, a tanulmány társszerzője. – Ez pedig azt jelzi, hogy a többnyelvű családok esetében másként alakulnak ki a figyelem kialakításának alapját képező hálózatok.
Scott Adler, a York Egyetem pszichológiai tanszékének egyetemi docense szerint a csecsemők csak azt tudják, hogy mikor, hova kell nézniük, hogy lássák a képernyőn megjelenő képeket.
Bármi, ami az agy feldolgozási rendszerén keresztül jön létre, kölcsönhatásba lép a figyelem mechanizmusával
– mondta Adler. – Ezért a nyelv és a vizuális információ nagyban befolyásolhatja a figyelemrendszer fejlődését.
A kutatók úgy gondolják, hogy a kétnyelvű családokban a csecsemők olyan, komplex környezetet tapasztalnak, amelyben egyidejűleg két, egymással erőteljes kontrasztban álló nyelvet kell egyszerre feldolgozniuk. Ez pedig nagyobb figyelmet és koncentrációt igényel, és ezért pozitívan hat a fejlődésükre.
A gyerekek koncentrációs képessége a korral párhuzamosan fejlődik és az időtartamok is nőnek
– hangsúlyozta Kyle J. Comishen, a kutatásban részt vevő mesterszakos hallgató. – Az egyéni különbségek azonban az egész élet folyamán megmaradnak.