A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Kulcsfontosságú az utódok nevelésében a hímek segítsége

szurikáta
A Zürichi Egyetem kutatói közel 500 emlősfajt vizsgáltak. Arra voltak kíváncsiak, hogy a szülők hogyan gondoskodnak az utódaikról és mindez hogy kapcsolódik a nagyobb agymérethez, és így a magasabb intelligenciához.

Az apai gondozás mértékét is vizsgálták

Az emlősök világában a nagyobb agy szoros kapcsolatban áll a testméretekkel. Minél intelligensebb egy élő szervezet, általában annál nagyobb az agyának a mérete. Számos nagyobb testű faj nőstényei nem tudják egyedül ellátni az utódokat, és segítségre van szükségük: ez lehet a kölykök apja, de a falka vagy közösség egy másik tagja is. Sandra Heldstab evolúciós biológus és munkatársai, Karin Isler, Judith Burkart és Carel van Schaik, a Zürichi Egyetem antropológusai most először mutatták be részletesen, hogy ki és hogyan segíti a nőstényt.

A farkasok figyelemreméltó rendszert építettek ki az utódok gondozására Forrás: Science Vibe

Tanulmányukban a kutatók 480 emlős fajnál hasonlították össze az agy méreteit és terjedelmét, valamint az apai és a nem közvetlen szülői gondozás mértékét és gyakoriságát.

– mondta Dr. Heldstab.

Ellopták a kölykök táplálékát

A kutatók megfigyelték, hogy a nagy agymérettel rendelkező farkasok és az afrikai vad kutyák esetében az idősebb testvérek keveset segítenek a kölykök nevelésében, és először magukra gondolnak, amikor szűkös az élelemforrások lehetősége. Sőt, néha el is lopták a kisebbek elől a táplálékot, amit a szülők vittek a kisebbeknek.

A utódok nevelése egész különös a szurikáta családban Forrás: Origo

Az apák ezzel szemben nagyobb hajlandóságot mutattak arra, hogy segítsék fiatal utódaikat, még akkor is, ha a környezeti feltételek romlottak.

Más fajok, mint például a bozontos farkú rókamanguszta vagy az észak-amerikai préri egér esetében a kutatócsoport azt találta, hogy az idősebb testvérek egy bizonyos kor betöltése után inkább elfordultak a kölyköktől. Az apa állat viszont folyamatosan segítette a nőstényt, de a még tapasztalatlan, „serdülő" egyedeket is.

Segítség hiányában néhány utód elpusztul

Ha a fiatalok neveléséhez nyújtott támogatás következetlen, a kutatók szerint „az evolúció alternatív ösvényre fordulhat".

Anya és utóda: de ki lesz a leghathatósabb segítség? Forrás: AFP Illusztráció

– mutatott rá Dr. Heldstab. – Ha elegendő segítséget kapnak, akkor az egész alom fennmarad. Ám ha kisebb mértékű a támogatás, akkor néhány utód elpusztul.
Hozzátette: így a nőstény nem fog „szükségtelenül nagy" energiát befektetni egy utód nevelésébe, ami az evolúció egy érdekes megnyilvánulását is jelentheti.