A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Új vizsgálat bizonyítja, hogy aszteroidabecsapódás végzett a dínókkal

K-T esemény
Egy Földnek ütköző hatalmas aszteroida okozta a tömeges fajpusztulást 66 millió évvel ezelőtt - erősítette meg egy új nemzetközi kutatás, a tudósok egyben cáfolták azt a korábbi elméletet, amely szerint vulkáni tevékenység számlájára írható a kréta végi kihalás.

Nem esett egybe a Dekkán-vulkanizmus a kihalási eseménnyel

Régóta tart a vita arról, hogy a dél-indiai Dekkán-fennsíkon zajló vulkáni tevékenység lehetett-e a fő oka a tömeges kihalásnak. A Science című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a tűzhányók tevékenysége időben nem esett egybe a fajpusztulással.

A kréta időszak legvégén, nagyjából 65,5 millió éve becsapódott 10- 15 kilométer átmérőjű aszteroida ökológiai kataklizmát okozott a földön és a tengerekben Forrás: Origo

A Dekkán-fensík vulkáni gázainak legalább a fele lényegesen korábban került a légkörbe,

mint amikor a tömeges kihalás volt - mondta André Bornemann, a német Földtudományok és Nyersanyagok Szövetségi Intézetének (BGR) geológusa, a tanulmány egyik szerzője.

Az óriási energiafelszabadulással járó becsapódás rengeteg aeroszolt és ként juttatott a légkörbe, valamint világszerte kiterjedt bozóttüzeket okozott Forrás: Getty Images/Science Photo Libra/Karsten Schneider

A nemzetközi kutatócsoport az Atlanti-óceán északi és déli részein, valamint a Csendes-óceánban végzett mélytengeri fúrásmintákat vizsgálta meg, a kréta és a paleogén földtörténeti időszakok közötti, 66 millió évvel ezelőtti határszakaszt vették szemügyre, amikor az állatfajok mintegy 75 százaléka kihalt.

A vulkáni tevékenység átmeneti felmelegedést, de nem kihalást okozott

A tudósok többek között a korszak rekonstruált időjárási változásait, a kövületeket és a szénkörforgás modelljeit vizsgálták meg.

A becsapódás nyomán a mai Yucatán-félsziget közelében egy 200 kilométer átmérőjű kráter keletkezett Forrás: Origo

"A késő kréta időszak vulkanikus tevékenysége

mintegy 2 Celsius-fokos globális felmelegedést idézett elő, de nem tömeges kihalást.

Számos faj az Északi- és a Déli-sark felé vándorolt, de vissza is tért még az aszteroida becsapódása előtt" - mondta Michael Henehan, a Yale egyeteme egykori kutatója, aki a hőmérsékleti változások tanulmányozta.

Az aszteroidabecsapódás pusztító következményei okozták a kihalást

A Dekkán-fennsíki vulkáni tevékenység a nagy kihalás előtt 200 ezer évvel egy rövid felmelegedést okozhatott, ennek azonban nem voltak hosszú távú hatásai az élővilágra és a klímára - mondta Bornemann.

A Dekkán plató-bazaltvulkanizmus nem okozhatott tömeges kihalást a legújabb bizonyítékok szerint Forrás: Origo

A 66 millió évvel ezelőtti Yucatán-félszigeti aszteroida-becsapódáskor keletkezett mintegy 200 kilométer átmérőjű kráter ma is látható.

Louis és Walter Alvarez, a Walter Alvarez által 1980-ban az olaszországi Gubbio közelében felfedezett K-T (kréta-tercier) határréteg előtt. A rétegek közé ékelődő vékony sötét agyagos csík az aszteroidabecsapódás nyomán keletkezett Forrás: Wikimedia Commons

A kráter mérete és formája alapján elvégzett kinematikai modellezés szerint

az égitest minetgy 12-15 kilométer átmérőjű lehetett,

és lapos szögben, délkeleti irányból érkezve csapódott be a korabeli parti övhöz tartozó sekély tengeraljzatba.

A hatalmas pusztítást okozó aszteroida átmérője 12-15 kilométer körüli lehetett Forrás: Origo

Az ütközés nyomán mintegy 1000 méter magas hullámfal, szökőár csapott ki a szárazföldre,

kiterjedt bozóttüzek keletkezhettek, és óriási mennyiségű kén szabadult fel. A légkörbe jutott por és aeroszolok miatt körülbelül hat hónapig homályba borult a föld, sok területen leállt a növényi fotoszintézis, és átmenetileg összeomlott a tápláléklánc.

A dinoszauruszok kihalása hirtelen történt és rendkívül gyorsan lezajlódó folyamat volt Forrás: Origo

A kréta időszak legvégén, és a földtörténeti újkor, a tercier határán lezajlódott K-T esemény vezetett többek között a dinoszauruszok rendkívül gyors kihalásához. Az aszteroida okozta kihalás hipotézisét nemrég amerikai tudósok is megerősítették, akik a kráterből vett mintákat elemezték.

(Forrás: MTI/dpa)