Az EYOS Expeditions a történelem leghíresebb óceánjárója, az egykor a White Star Line hajózási társaság tulajdonában állt RMS Titanicról forgatandó dokumentumfilm készítéséhez szervezett merüléseket tavaly nyáron, az egykori luxusgőzös Új Fundlandtól 650 kilométerre délkeletre, az atlanti mélytengeri fenéksíkságon több mint 3 800 méter mélyen nyugvó roncsaihoz.
A Titanic 1912. április 10-én futott ki a hatalmas sajtóhírveréssel beharangozott első útjára a dél-angliai Southamptonból.
A Titanicnak, akkori világ legnagyobb óceánjárójának New Yorkba tartó első útja igazi szenzációnak számított.
A hajó mérhetetlenül fényűző első osztályán a kor leghíresebb és leggazdagabb előkelőségei adtak egymásnak randevút az óceánjáró legelső, a világsajtó által kitüntetett figyelemmel kísért útján.
A Titanic a korán jött enyhe idő miatt fokozottá vált jégveszély ellenére sem a tanácsolt, jóval délebbi (és ezért hosszabb),
hanem a hagyományos hajózási útvonalon haladt teljes gőzzel az észak-amerikai partok felé,
amikor 1912. április 14-én nem sokkal éjfél előtt egy hirtelen felbukkant jéghegynek ütközött.
Az ütközés olyan súlyos sérülést okozott a hajótest vízvonal alatti részében, hogy az „elsüllyeszthetetlennek" kikiáltott gőzös másnap kora hajnalban, miután kettétört, a mélybe süllyedt.
A Titanic katasztrófájában 1517-en vesztették életüket.
A roncsot csak a tragédia után hét évtizeddel később, 1985. szeptember elsején fedezte fel egy amerikai-francia kutatóexpedíció Új Fundlandtól délre, 3 821 méteres mélységben.
A roncs tulajdonjogát, illetve a leletmentési jogot az atlantai bejegyzésű RMS Titanic Inc. társaság szerezte meg az 1984-ben megszűnt Cunard hajózási vállalattól, a White Star Line jogutódjától.
Az RMS Titanic Inc. 1987-től számos kutató és leletmentő expedíciót hajtott végre a luxusgőzös roncsához, több ezer leletet hozva felszínre.
A tárgyakat gondosan konzerválták és restaurálták, amelyekből időszakos kiállításokat szerveznek a világ különböző országaiban. (Magyarországon már kétszer járt ez a világhírű kiállítás, legutóbb 2017-ben.)
A roncsot védetté nyilvánították,
és a Titanic kutatását illetve a leletmentés feltételeit is jelentősen megszigorította az a Kanada, Nagy Britannia és az Egyesült Államok kormányai között létrejött nemzetközi megállapodás, amely a gyors pusztulásnak indult hajóroncs állagának megőrzését szeretné elérni.
Ezért is kísérnek fokozott figyelemmel minden olyan mélytengeri expedíciót,
ami a Titanic roncsaihoz száll alá a mélybe. Az EYOS Expeditions a megfelelő engedélyek birtokába kezdett hozzá a merülésekhez, a National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA, Nemzeti Óceán és Légkörkutatási Hivatal) közreműködésével.
A NOAA feladata ugyanis a roncs körzetének, illetve a Titanichoz leszálló kutató és egyéb expedícióknak a felügyelete. Az EYOS Expeditions merüléseinél ezért a NOAA munkatársa is jelen volt.
Az idén január 7-én nyilvánosságra került jelentés szerint az EYOS Expeditions kétszemélyes tengeralattjárója a 2019 júliusában és augusztusában tapasztalt
rendkívül erős mélytengeri áramlatok miatt többször is az óceánfenékhez csapódott,
egy alkalommal pedig a Titanic ma már rendkívül rossz állapotban lévő, az előrehaladott korrózió miatt statikailag meggyengült hajótestének ütközött.
Noha az ütközés még a tavalyi év augusztusában történt,
de mind az EYOS Expeditions, mind pedig a NOAA egészen január elejéig mélyen hallgatott az incidensről.
Az EYOS Expedition csak 2020 január 7-én - az incidens után öt hónappal később- értesítette a Virginia állam keleti partvidékének ügyeiben illetékes bíróságot az ütközés tényéről.
A NOAA szóvivője, Brady Phillips január 29-én pedig alaptalannak minősítette azt a vádat, hogy az incidenst eltitkolták volna a feltehető károsodás miatt bírósági keresetet benyújtó RMS Titanic Inc. előtt.
Phillips arra hivatkozott, hogy az expedíción a tulajdonosi jogokkal rendelkező RMS Titanic Inc. képviselője is részt vett megfigyelőként,
tehát tudnia kellett a balesetről,
és ha ezt ennek ellenére sem jelentette az RMS Titanic Inc.-nek, az az ő, nem pedig a NOAA felelőssége.
Időközben meghallgatták az RMS Titanic Inc. megfigyelőjét is, aki azzal védekezett, hogy azért nem tett jelentést, mert egy olyan titoktartási nyilatkozatot írattak alá vele, ami ezt megtiltotta.
Az azonban még nem került nyilvánosságra, hogy ki, és milyen célból íratta alá vele ezt az állítólagos nyilatkozatot.
És ami a legnagyobb kérdés, hogy milyen mértékben sérült meg a roncs,
amely már így is közel áll az összeomláshoz.
A roncs felfedezése után több társaság is rendszeresen szervezett kalandturisták számára mélytengeri merüléseket a Titanichoz, és a tengeralattjárók nem egyszer hajtottak végre durva landolást a roncs első szekciójának a fedélzetén, komoly károkat okozva a hajótestbe.
Többek között ezért is szigorították meg és korlátozzák a magáncélú lemerüléseket a Titanic roncsához.
Robert D. Ballard oceanográfus, a Titanic roncsának felfedezője szerint a hajótestet megtámadó vasfaló baktériumok és az előzőekben említett mechanikai sérülések miatt az erősen korrodálódott hajótest még ebben, vagy a következő évtizedben össze fog omlani.
Az RMS Titanic Inc. jelenleg azon dolgozik, hogy felhozza a távírószobából az épen maradt Marconi-készüléket, amelyen Harold Bridge és Jack Phillips, a Titanic távírászai a jégheggyel való ütközés után leadták a vészjelzést, többek között a Titanic túlélőit megmentő Cunard-gőzös, az RMS Carpathia számára.