A szakembereket régóta foglalkoztatta a mintegy száz kilométeres, úgynevezett „fehér út" eredete. Mert bár a maják több, ehhez hasonló utat építettek, de a Cobá és Yaxuná közötti szakasz mind közül a leghosszabb, ráadásul megépítése rengeteg időt és erőforrást követelt meg. A Miami és a Kalifornia Egyetem kuatói a kőből rakott utat ezért most egy korábban még nem alkalmazott módszerrel, a LIDAR technológiával vizsgálták meg.
K'awiil Ajaw volt az ókori Cobá egyik legerősebb és legharciasabb uralkodója, amiről számos kőemlék tanúskodik
– mondta a Travis Stanton, a Kalifornia Egyetem régésze, a Journal of Archaeological Science: Reports tudományos folyóiratban publikált tanulmány egyik vezető szerzője.
A történelmi bizonyítékok szerint az út építését talán maga a maja királynő rendelhette el időszámításunk előtt 680 körül, hogy ezen át hódíthassa meg és vehesse át az irányítást a nyugatra fekvő Yaxuná városa fölött. K'awiil Ajaw 640 körül ülhetett Cobá trónjára, és uralkodása alatt rengeteg területet foglalt el.
A „fehér utat" mészkőből készített vakolattal burkolták, amiről a nevét is kaphatta. A könyörtelen királynő a hódításai kiterjesztésének eszközét látta benne. K'awiil Ajaw ezért megépíttette a maja civilizáció legnagyobb és legbonyolultabb úthálózatát, miközben folyamatosan arra törekedett, hogy növelje hatalmát.
A Yaxuná elleni támadással Cobá valószínűleg megkísérelte ellensúlyozni Chichen Itzá egyre növekvő befolyását
– magyarázta Traci Ardren, a Miami Egyetem régésze. – Képzeljünk el egy nagyon hagyományos, klasszikus maja várost, amely szinte korlátlan hatalommal rendelkezik és ezt kész minden áron megvédeni.
A kutatók a LIDAR technológia segítségével most be tudtak pillantani a vastag, sűrű növényzet mögé, amire korábban nem volt lehetőségük. Azt látták, hogy
az ősi út nem teljesen egyenes, és úgy alakították ki, hogy összekösse a már létező településeket.
Ebből arra következtettek, hogy az út nem csak a hódítást, hanem az ellenőrzéseket is szolgálta. A régészek az elemzés során végül nyolcezer, a fák által takart struktúrát találtak. Most azt is vizsgálják, hogyan változhatott meg a maják élete az út megépítése után.