A Columbia Egyetem kutatóinak előzetes eredményei szerint az elsősorban autókból származó szén-monoxid-kibocsátás tavalyhoz képest csaknem 50 százalékkal csökkent New Yorkban a hét néhány napján - írja a BBC hírportálja.
A mutatók szerint tehát a felesleges gépkocsihasználat visszaszorításának jelentős környezeti hatása van. A becslések szerint a járvány kitörése óta 35 százalékkal csökkent a közlekedés a metropoliszban.
A kutatók rámutattak továbbá, hogy 5-10 százalékkal esett vissza a szén-dioxid légköri koncentrációja a város felett, és a metán esetében is enyhe csökkenést mértek.
A szakemberek szerint május beköszöntével, amikor a szén-dioxid-kibocsátás általában tetőzik, előfordulhat, hogy a több mint egy évtizeddel ezelőtti pénzügyi válság óta tapasztalt legalacsonyabb szén-dioxid-szintet fogják mérni.
A kutatók ugyanakkor megjegyezték, arra is vannak figyelmeztető jelek, hogy a járvány elültével drasztikusan megemelkedhet bizonyos káros anyagok szintje.
A Carbon Brief nevű brit honlapon korábban megjelent tanulmány szerint Kínában 25 százalékkal csökkent az energiafelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás február két hetében. A szakértők szerint ennek következtében valószínűleg 1 százalékkal fog visszaesni az ázsiai ország egész éves szén-dioxid-emissziója.
Kínában és Észak-Olaszországban is az üvegházhatású gázok közé tartozó nitrogén-dioxid jelentős csökkenését észlelték, ami a gépkocsihasználat, valamint az ipari tevékenységek korlátozásával áll összefüggésben.
A légi közlekedés korlátozása és az otthonról való munkavégzés miatt valószínűleg sok más országban is csökkeni fognak bizonyos kibocsátások.
Noha az otthonról való munkavégzés miatt várhatóan megnő a háztartások energiafogyasztása, a közlekedés csökkenése és a gazdaságok általános lelassulása valószínűleg hatással lesz az összkibocsátásra.