Az ókori művészet egy teljesen új stílusát dokumentálták az ausztrál kontinens északi részén fekvő történelmi régió, Arnhem Land hatalmas pusztájának területén. A tudósok a helyi őslakosokkal közös kutatási projektjükben Awunbarnától (más néven Mount Borradaile) egészen a Wellington-hegység Namunidjbuk klán birtokáig kutattak, ahol összesen 87 sziklába vájt búvóhelyet találtak, amelyek
szokatlanul nagyszámú barlangművészeti alkotást tartalmaztak, köztük egészen kiterjedt rajzokat.
Ez a „szabadtéri galéria" több mint 130 kilométeres és 572 egyedi részből áll, amelyek mindegyike nagy hangsúlyt fektet a természeti világ és az emberiség harmóniájára.
Az emberi alakokat gyakran ábrázolták állatok mellett
– mutatott rá Paul Taçon, az ausztrál Griffith Egyetem antropológusa a ScienceAlert onine tudományos portálnak. – Különösen a makropodákat jelenítik meg: ezeknek az állatoknak az emberekkel való kapcsolata a művészek üzenetében központi szerepet játszik.
A szakemberek ezeket a szokatlan jeleneteket és kompozíciókat 2008-ban fedezték fel először,
ami témájában éles ellentétben áll a régióban felfedezett többi ősi művészi alkotással szemben, amelyek kevésbé az emberekre, mint inkább az állatokra összpontosítanak.
A művészek egyértelműen bemutatják a kulturális meggyőződésük egyes aspektusait
– magyarázta Tacon. – Különösen nagy hangsúlyt fektetnek a számukra fontos állatokra, valamint az emberek és más emberek, illetve az állatok közötti kölcsönhatásokra.
Hozzátette: talán ez a lehet hiányzó kapcsolat a jól ismert, korai stílusú, körülbelül 12 ezer éves korú figurák és az elmúlt 4000 évben készült alakzatok között.
Ezek a vörös okker és az eperfa ecsetvonásokkal készült alkotások nem annyira kitöltöttek és részletezettek, mint a későbbi barlangi rajzok, ahol az állatok és az emberi alakok belső szerkezete is láthatóvá vált.
Az Australian Archaeology tudományos szaklapban most publikált tanulmány egyik szerzője, Namunidjbuk idősebb Ronald Lamilami
az új stílust helyi mawng nyelvén nevezte el: Maliwawa-figuráknak.
A szakemberek azt azonban még nem tudják, hogy pontosan mikor rajzolhatták őket. Kérdés, hogy egy hosszú ideig fennmaradó művészeti stílusról vagy egy termékeny helyi művész aláírásáról beszélhetünk.
A szénizotópos kormeghatározás azt sugallja, hogy a rajzok valamikor 6000 és 9400 évvel ezelőtt készülhettek.
Bruno David, a sziklaművészet egyik szakértője bár nem vett részt a tanulmányban, de egyetértett azzal, hogy a Maliwawa-figurák egy új, soha nem látott művészeti stílust képviselnek, de óva int mindenkit attól, hogy ebből túl sok következtetést vonjon le. Hangsúlyozta, hogy
a barlang falára készült alkotások gyakran elmosódnak, ami miatt könnyen összetéveszthetők az ábrázolások.
Az azonban biztosnak látszik, hogy a Maliwawa embereket gyakran ábrázolták fejdíszekkel, dárdákkal és más fegyverekkel, ami valamiféle szent szertartásra utalhat. A tanulmány szerzői szerint ezek a minták azt jelzik, hogy az ikonográfiai hangsúly elmozdult az állatok, valamint a velük harmóniában élő emberek javára.