A londoni University College és az Imperial College kutatói összesen 3 568 kilenc és tizenöt éves gyermek, illetve tinédzser adatait elemezték. A résztvevők London 31 iskolájában tanultak életük kulcsfontosságú időszakában, mentális és érzelmi fejlődésük érdekében.
A Nature Sustainability tudományos szaklapban publikált tanulmányban a tudósok egy kísérlet során azt mérték, hogy
a különféle környezet milyen hatást gyakorolhat a tanulók kognitív fejlődésére, mentális egészségére és általános jólétére.
Magát a környezetet zöldfelületekre (gyepekre és erdőkre) és kék területekre (folyók, tavak és tenger) osztották. A műholdas adatok lehetővé tették a szakemberek számára, hogy kiszámítsák a kitettség napi arányát erre a környezetre vonatkoztatva, a gyermek otthona és az iskola 50, 100, 250 és 500 méteres körzetében.
A kutatók pozitív összefüggést figyeltek meg az erdőnek való kitettség és a kognitív fejlődés magasabb pontszámai között
az olyan változókhoz való igazítás után, mint az életkor, az etnikai háttér, a nem, a szülői foglalkozás és az iskolai végzettség (állami vagy magán). Emellett 16 százalékkal alacsonyabb érzelmi és viselkedési problémákat figyeltek meg két év alatt. Hasonló, bár kisebb hatást figyeltek meg a zöldfelületeknél.
Korábbi tanulmányok pozitív összefüggéseket mutattak a városi környezetben a természetnek való kitettség, a kognitív fejlődés és a mentális egészség között
– mondta Mikaël Maes, a londoni University College doktorandusz hallgatója a ZME Science online tudományos portálnak. – Ám az, hogy miért jelentkeznek ezek az egészségügyi előnyök, az továbbra sem tisztázott, különösen a serdülőknél.
Hangsúlyozta: ezek az eredmények hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megértsük a természetes környezettípusokat, mint a serdülők kognitív fejlődésének és mentális egészségének fontos védőfaktorát. Emellett arra is utalnak, hogy
nem minden környezettípus járulhat hozzá egyformán ezekhez az egészségügyi előnyökhöz.
A szakemberek szerint az új eredményeik a jövőben a várostervezési döntéseket is segíthetik a természetes ökoszisztémákhoz való hozzáférés javításában, valamint a kognitív fejlődés és a mentális egészséghez kapcsolható előnyök maximalizálása érdekében.