A nemrégiben a Transportation Research magazinban publikált kutatás megállapította, hogy nagyszámú 500 kilométernél kisebb távolságra repülő járat a meglévő tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkező várospárok között lényegesen hozzájárul a káros anyag kibocsátáshoz.
A klíma krízist előtérbe helyező az ENSZ klímaváltozási konferencia előtt ezek a megállapítások egyértelmű lehetőséget kínálnak a szükségtelen szennyezés mérsékléséhez a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási célok felé vezető úton.
A Glasgowban november 1-12-ig tartó konferencia 197 ország több mint 30.000 képviselőjét hozza össze, hogy egyesítse a világot a klímaváltozás elleni küzdelemben.
A kutatók a modellek létrehozásához nyomon követték a légi forgalmat., majd a légiforgalmi adatokat integrálták a repülőgép káros anyag kibocsátási modellekkel, hogy a legtöbb repülőgépgép motor káros anyag kibocsátását (üzemanyag égés, szén-dioxid, nitrogén-oxidok, szén-monoxid, üvegházgázok, kén-oxidok, nem illékony részecskékből álló anyagok) megbecsüljék. Az emissziókat csoportosítani lehet repülőgép típusok, város párok és utak, repülési gyakoriság, repülési magasság szerint. A csapat az európai kontinens szerte kibocsátott káros anyagra becslésére fókuszált, a rövid távú vagy az 500 kilométer alatti repülőgép járatokat figyelembe véve.
Rövid járatokat azonosítottak számos várospár között az Egyesült Királyságon, Franciaországon, Németországon és Lengyelországon belül, amik sík terepen és 200 mérföld alatt működtetik repülő járataikat. Az elemzett adatokban a leggyakoribb útvonalak a Koppenhága-Bromma (Stockholm) voltak, Gothenburg-Bromma (Svédország), Fiumicino (Róma)-Linate (Milanó), Madrid-Oporto (Portugália) és jelentős számú belföldi útvonal Lengyelországban, például Varsó-Krakkó. Vannak olyan légi járatok is, mint például a Brüsszel-Amszterdam (Schipol), ahol jó nem légi közlekedési kapcsolatok vannak, és sok rövid légi járat van Közép-Európában is.
(Forrás: University of Manchester)