Az állam környezetvédelmi hatósága, az Adema egy forródrótot is életre hívott, ahol az emberek jelezhetik, ha újabb ládát találnak.
Minden nap újabb partszakaszról érkezik telefonhívás
– mondta Jefferson Torres, a forródrót munkatársa.
Tudósok megállapítása szerint nagy valószínűséggel egy német hajóról származnak, mely 1944-ben süllyedt el a brazil partoknál.
Az elszíneződött, barna tárgyakat titokzatos dobozoknak (portugálul: caixas misteriosas) nevezik, valójában azonban kaucsukbálák, amelyek az elsüllyedt hajó fedélzetén lehettek - vélik Luis Bezerra tengerbiológus, a Ceará Állami Egyetem munkatársa és kollégái.
Egy-egy ilyen bála átlagosan 80 kilogrammos.
Luis Bezerra, Carlos Teixeira és Rivelino Cavalcante kutatók kezdtek foglalkozni a bálák rejtélyével. Bezerra már 2019-ben talált egy ilyen "dobozt".
Ami elsőként feltűnt a biológusnak, az a dobozon élő tengeri makkok jelenléte volt: ezek az állatok csak a nyílt vízben élnek meg. És mivel kifejlett állapotban voltak,
valószínűleg már régóta úton lehettek.
A dobozon a Product of French Indochina (Francia-Indokína terméke) felirat állt.
Ebből is látható volt, hogy a bálák régiek. A mai Laosz, Kambodzsa és Vietnam területén lévő francia gyarmat ugyanis 1954-ig létezett.
Carlos Teixeira és munkatársai ezt követően gyűjtöttek információt a Rio Grande elsüllyedéséről. A német blokádtörő 80 éve Japánból indult és Brazília partjaitól ezer kilométerre süllyedt el, miután a szövetségesek egy hajója felfedezte.
Pontos helyét Daved Mearns brit hajóroncskutató határozta meg: a Rio Grande Recife városhoz közel fekszik. A hajó időközben bekerült a Guinness Rekordok könyvébe mint a legmélyebbre elsüllyedt hajó: 6000 méteres mélységben található.
Matematikai modellekkel a szél és áramlatok alapján a tudósok kiszámították, hogy a bálák valóban erről a hajóról származhatnak.
A különleges rakomány már három éve, minden év második felében tünedezik fel rendszeresen Brazília északkeleti részén, mintegy 1600 kilométeren.
Azt, hogy ez több mint 80 évvel a Rio Grande elsüllyedése után történik, Bezerra a hajóroncs természetes szétesésére vezeti vissza.
A tengeri teknősök védelmével foglalkozó brazil Projeto Tamar szervezet szakértői aggódnak amiatt, hogy a kaucsukbálák veszélyt jelenthetnek a teknősökre, mivel azok "megehetik a gumit és megfulladhatnak tőle" - véli Fábio Lira biológus.