"Jelen pillanatban nagyon bízom abban, hogy még ebben az évben pályára állunk" - mondta Musk február 10-én egy élőben közvetített Starship-frissítés során a Starbase-ről, a SpaceX dél-texasi létesítményéből, az öböl-parti Boca Chica Village falucska közelében.
A SpaceX a Starshipet szánja arra, hogy embereket és rakományt vigyen a Holdra, a Marsra és más mélyűri célállomásokra. A rendszer két elemből áll: egy hatalmas, Super Heavy nevű első fokozatú hordozórakétából és egy Starship nevű felső fokozatú űrhajóból.
A Starship jármű teljesen összeszerelve mintegy 119 méter magas. Ez magasabb, mint bármelyik valaha épített rakéta; az eddigi rekordtartó, a NASA Saturn V holdrakétája 363 láb (111 m) magas volt. A Starship tolóereje pedig több mint kétszerese lesz az ikonikus Saturn V-nek - mondta Musk.
Mind a Super Heavyt, mind a Starshipet úgy tervezték, hogy teljes mértékben és gyorsan újrafelhasználható legyen, ami olyan költségtakarékos áttörés, amely Musk és a SpaceX szerint forradalmasítani fogja az űrrepülést és az űrkutatást. Ha minden jól megy, akkor például minden Starship jármű hat-nyolc óránként, minden Super Heavy pedig nagyjából óránként lesz képes a Föld felszínéről indítani, olyan küldetéseken, amelyek akár 150 tonna hasznos terhet is pályára juttatnak - mondta Musk.
Az ilyen hihetetlenül magas repülési gyakoriságok drámaian csökkentenék a küldetésenkénti költségeket.
"Ez akár néhány millió dollárt is jelenthet repülésenként" - mondta Musk. "Ezek őrülten alacsony számok az űrtechnikai szabványokhoz képest."
Ha a Starship akár csak megközelíti ezeket a költség- és ütemszámokat, a Mars-kolonizáció - Musk és a SpaceX régóta dédelgetett célja - reális lehetőséggé válik. A milliárdos vállalkozó becslése szerint az emberiségnek körülbelül 1 millió tonna anyagot kell a vörös bolygóra szállítania ahhoz, hogy ott egy önfenntartó várost hozzon létre.
"A Starship képes erre" - mondta Musk. "És szerintem meg kellene próbálnunk ezt megtenni, amilyen hamar csak lehet. Lehet, hogy a lehetőség ablaka hosszú ideig nyitva lesz - és remélem, hogy így lesz -, de az is lehet, hogy csak rövid ideig."
A Super Heavyt és a Starshipet a SpaceX új Raptor hajtóműve hajtja. A SpaceX a Raptort a Marsra gondolva tervezte; a hajtómű folyékony oxigént és folyékony metánt éget, olyan hajtóanyagokat, amelyek Musk elmondása szerint a vörös bolygón is beszerezhetők.
A Starship azonban előbb megy a Holdra, mint a Marsra, ha minden a tervek szerint halad. 2018-ban a SpaceX bejelentette, hogy a japán milliárdos, Yusaku Maezawa lefoglalt egy Hold körüli repülést a Starship űrhajóval, amely már jövőre elindulhat. (Maezawának nem ez lesz az első űrrepülése; 2021 decemberében közel 12 napig élt a Nemzetközi Űrállomáson.)
A NASA pedig 2021 áprilisában a Starshipet választotta ki az Artemis holdkutatási program első legénységgel ellátott leszállóegységének. A SpaceX járműve a NASA űrhajósait fogja leszállítani a Holdra az Artemis 3 küldetés során, amely a tervek szerint 2025-ben vagy annak környékén fog felszállni.
A csütörtöki előadás volt Musk első alapos Starship-frissítése több mint két év óta; utoljára 2019 szeptemberében tartott ilyen előadást. Így néhány új részletet is megosztott.
Musk elmondta, hogy a Super Heavy 33 Raptor fogja hajtani a jövőben - ami növekedés a korábbi számhoz (29) képest. A végső Starship jármű is valószínűleg teljesítménynövekedést kap, a jelenlegi hat Raptorról kilencre - tette hozzá Musk.
Musk optimizmusát fejezte ki, hogy bonyolult felülvizsgálat nélkül megkapja a légügyi hatóság engedélyét a rakéták felszállására. De ha a hivatal mégis úgy dönt, hogy szükség van egy hosszabb eljárásra, a SpaceX-nek akkor is van néhány repülési lehetősége.
A vállalat már rendelkezik a szükséges engedélyekkel ahhoz, hogy a Starshipet a NASA floridai Kennedy Űrközpontjában (KSC) lévő létesítményeiből indítsa - mondta Musk -, bár ott még meg kell építenie egy indító- és befogótornyot a jármű számára. (A SpaceX célja, hogy a Starship repülési sebességét úgy növelje, hogy a nemrég indított Super Heavy hordozórakétákat közvetlenül a kilövőállványra hozza le.)
"Szóval azt hiszem, a legrosszabb forgatókönyvünk az, hogy hat-nyolc hónapot késünk, hogy felépítsük a Cape-i indítótornyot, és onnan indítsunk" - mondta, utalva a floridai Cape Canaveralra.
És nem a Starbase és a KSC lesz az egyetlen Starship-indítóhely. A SpaceX két korábbi mélytengeri olajfúrótornyot alakít át tengeri indítóállásokká, amelyeket Phobos és Deimos néven, a Mars két holdjáról neveztek el. A vállalat célja, hogy az év végére a platformok egyikén, valamint a Starbase-en és a KSC-n is teljes indítási képességgel rendelkezzen, mondta Musk.
A Starship első néhány orbitális repülése nem biztos, hogy teljesen a tervek szerint fog menni; Musk szerint a program korai tesztkampánya során várható egy-egy baleset itt-ott.
"Valószínűleg el fogunk veszíteni néhány járművet az út során. A Falcon 9 esetében, azt hiszem, 14 vagy 15 próbálkozásra volt szükségünk ahhoz, hogy sikeresen landoljon az első hordozórakéta" - mondta, utalva a SpaceX munkagépére, a Falcon 9 rakétára, amely eddig közel 100 hordozórakéta leszállást ért el.
"Nem hiszem, hogy a Starship esetében is ennyi időre lesz szükségünk, mert már van tapasztalatunk" - mondta. "De az biztos, hogy valószínűleg elsőre nem fog sikerülni."