Magyarország első háztartási vegyszer applikációját, a Tudatos Vásárló mobilalkalmazást már 10 ezren töltötték le a 2021-es élesedése óta. A fenntartható életmódot támogató applikáció eddig abban segítette a fogyasztókat, hogy felismerjék a termékek egészségre és környezetre gyakorolt hatásait, és hogy könnyen felmérjék, melyik termék milyen vegyszereket tartalmaz.
Májustól azonban csaknem 300 élelmiszeripari termék kap pálmaolajmentes, Fairtrade, vegán és bio minősítést.
Az alkalmazást a Tudatos Vásárlók Egyesülete hozta létre. Ez az első hazai mobilalkalmazás, amellyel célzottan rátalálhatunk a méltányos kereskedelmi (Fairtrade) és pálmaolajmentes termékekre. Ezt a funkciót számos felhasználó kérte és várta, a szolgáltató az igényt felismerve készítette el a termékfrissítést a május 14-i Fair Trade világnapra időzítve. Így már a mobilunk segítségével könnyedén beszerezhetjük nem pusztán a környezetkímélő, de a méltányos kereskedelemből származó termékeket is. A pálmaolajat előszeretettel alkalmazza az élelmiszer- és szépségipar annak olcsósága miatt, gyakorlatilag mindenben megtalálható, aminek előállításához növényi zsír vagy olaj szükséges. A megnövekedett pálmaolajszükséglet miatt egyre nagyobb földterületeket sajátítanak ki az ipari termelés miatt, ezzel veszélyeztetve az adott régió biodiverzitását.
A környezettudatos vásárlóknak fejlesztett applikáció egy olyan modern eszközt ad a vásárló kezébe, amellyel bárki már a boltban, vagy otthon a flakonnal a kezében egyszerűen el tudja dönteni egy adott tisztítószerről, hogy használatával mennyit árt magának, a családjának és a Földnek. Ellenőrizhetjük vele a termékek összetételét, és készíthetünk vele környezetbarát bevásárlólistát. Segít áttérni a zöld tisztítószerekre, a Fairtrade és pálmaolajmentes termékekre, ezáltal csökkenthetjük a háztartási munkák káros egészségügyi és környezeti hatásait. Rendszeres használatával magunk is tehetünk a kizsákmányoló kereskedelem ellen.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2002-es alapítása óta a fenntartható, azaz környezetbarát, etikus fogyasztást és életmódot népszerűsíti. Tájékoztatja a fogyasztókat a zöld életmódról, ösztönzi a magatartásváltozást, és képessé tesz a fenntartható életmód kialakítására egyéni és közösségi szinten.
A szervezet termékeket és szolgáltatásokat tesztel, programokat szervez, és családi, közösségi mezőgazdaság fejlesztését végzi.
Az Egyesület rendszeresen elemzi a méltányos kereskedelem piacát (Fairtrade) hazánkban. A 2020-as évre vonatkozó jelentésből megállapítható, hogy világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt, ezen belül pedig megugrott a Fairtrade minősítésű termékek és összetevők piaci forgalma. Több mint 37 000 különböző Fairtrade minősített termék érhető el a világ 131 országában. A legkeresettebb, méltányos kereskedelemből származó javak a következők: kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú és arany.
A Fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban csaknem elérte a 9,8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Mindazonáltal soha nem látott növekedést produkált a méltányos kereskedelmi termékek forgalma Magyarországon. 2020-ban a hazai Fairtrade piac összértéke meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ez a 2014-ben mért forgalom százszorosa (!). A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre több kereskedő törekszik Fairtrade termékkör kialakítására, igazodva a fogyasztói igényekhez. Másrészt igen népszerűek lettek a könnyen hozzáférhető, drogériákban és hipermarketekben beszerezhető, sajátmárkás Fair Trade termékek.
A méltányos kereskedelem alapelve, hogy a résztvevők a bevett világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg, amely valóban fedezi a termelők befektetett munkáját.
A vásárlók Fairtrade minősített termékek preferálásával hozzájárulnak az etikus termeléshez, ezzel csökkentve a mezőgazdasági munkások kizsákmányolását és a gyermekmunkát.
Az bővített applikáció Android változata már letölthető a Google Play-ből, az iOS verzió is hamarosan frissül.
(Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete)