A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Így változtatják meg az óceánba veszett hajóroncsok milliói az életet

hajóroncs
Krisztus előtti második századból származó hajó roncsát találták meg csaknem 100 méter mélyen
A becslések szerint körülbelül hárommillió hajóroncs hever a tengerfenéken világszerte, amelyek közül több fából készült; egy új tanulmány szerint ezek az elsüllyedt faszigetek viszont élénk táptalajnak bizonyulnak a mélytengeri mikrobák számára. A tudósok szerint ezek az ember alkotta struktúrák olyan mértékben befolyásolják az óceánok fenekén élő kényes ökoszisztémákat, amelyekről korábban nem igazán esett szó tudományos körökben.

A víz alá süllyedt hajóroncsokon élő mélytengeri mikrobák a víz alatti tápláléklánc alján helyezkednek el, így bennük bekövetkező változások „visszaüthetnek" a tengeri élővilágra, és végső soron mindenre, ami a szárazföldön él.

– mondta Leila Hamdan, a Dél-Mississippi Egyetem molekuláris mikrobiális ökológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak.

Hamdan és kutatótársai két 19. századi hajóroncs helyszínt választottak tanulmányukhoz a Mexikói-öbölben. A lelőhelyek körül, közvetlenül a hajóroncsok mellett fenyő- és tölgytömböket helyeztek el (némelyiket akár 200 méterre), és a fát négy hónapig ott hagyták.

A fahasábokat ezután a felszínre hozták és megmérték baktériumok, archaeák (ősbaktériumok) és gombák jelenlétét.

A hajóroncsok befolyásolják a víz biológiai sokféleségét Forrás-Képillusztráció: Pinterest

Arra jutottak, hogy a mikrobiális diverzitás a roncshelyek közelségétől függően változott, és körülbelül 125 méteren tetőzött. A fafajták is változtak: a tölgy a mikrobiális biológiai sokféleség szempontjából például kedvezőbbnek tűnt, mint a fenyő.

A folyókba és az óceánokba dőlt fákról már jól ismert, hogy befolyásolják a víz biológiai sokféleségét.

A Frontiers in Marine Science tudományos szaklapban publikált tanulmány azt is bizonyítja, hogy az emberek által elhagyott hajóroncsok hatással vannak a tenger alatti mikrobiális életre is.

– állapították meg a kutatók. – Amint az várható volt, a mikrobiális életet befolyásoló további tényezők a vízmélység és más tápanyagforrások, például a Mississippi-folyó deltája közelsége voltak.

Hozzátették: bár további kutatásokra van szükség a jelenség szélesebb körben történő vizsgálatához, ezek a kezdeti eredmények elegendőek ahhoz, hogy bemutassák, a hajóroncsok fontos tényezők a víz alatti biológiai sokféleség szempontjából.