Mint kiderült, az előfeltételezések nem csaltak: a kutatók 21 tehetséges kutyát és 144 átlagos kutyát vizsgáltak meg, amelyek nem rendelkeznek azzal a szokatlan képességgel, hogy több tárgy nevét legyenek képesek megtanulni. Kiderült, hogy a tehetséges kutyákat gazdáik játékosabbnak értékelték, mint a társaikat.
Ez a tanulmány azt mutatja, hogy összefüggés van a rendkívül magas játékosság és tehetség között a kutyák tanulási tárgyú verbális címkéiben
– mondta Miklósi Ádám etológus, az Eötvös Loránd Tudományegyetem munkatársa a ScienceAlert online tudományos portálnak.
Az Animal Cognition című folyóiratban publikált tanulmányhoz border collie-kat használtak, mert a tehetséges szótanulók többsége ebből a fajtából származik.
A kutyatulajdonosok által kitöltött kérdőívek alapján a játékosság volt az egyetlen jellemző, amiben a tehetséges kutyák különbséget mutattak.
Érdekes módon más tanulmányok korábban azt mutatták, hogy a tehetséges embereknek is a tapasztalatokra való nyitottság az egyik meghatározó tulajdonsága, ami a játékosság helyettesítője lehet.
A csapat úgy gondolja, hogy a kutatás további tanulmányokhoz vezethet, amelyek a tehetség és a személyiség közötti kapcsolatot vizsgálják.
A szakemberek például arra lennének kíváncsiak, hogy pontosan miért jön létre ez az összefüggés. Úgy vélik, talán az adottság ösztönzi a játékosságot, vagy a játékosság a tanulást – vagy talán valahol a kettő között van.
Fontos, hogy a játékosság és a tehetség közötti pozitív kapcsolat a tárgycímkék tanulásában két meglehetősen eltérő módon jelenhet meg, amelyek nem feltétlenül zárják ki egymást
– írják a kutatók publikált tanulmányukban. – Először is lehetséges, hogy egyes kutyák genetikailag hajlamosak a sok játékra, amit aztán a gazdik bátorítanak; a játékos interakciók pedig még inkább eltúlzódnak és tovább tartanak.