Az Essexi Egyetem kutatói összesen 221 felnőttet vizsgáltak meg a tanulmányuk során: valamennyien az Egyesült Királyságban élnek, átlagéletkoruk 54 év volt, és változatos testalkatúak. Arra kérték az önkénteseket, hogy vezessenek étkezési naplót, majd ellenőrizzék az elfogyasztott energia mennyiségét, valamint a víz fogyasztásukat. A szakemberek vizeletvizsgálattal követték nyomon, hogy a résztvevők mit és mennyit ettek.
Az elhízott emberek átlagosan 1200 kalóriával, a karcsúbb résztvevők pedig 800 kalóriával „félrejelentették", hogy mennyi ételt és italt fogyasztottak.
Az elhízott résztvevőknek azonban 13 százalékkal több energiára volt szükségük a napi feladatok során, ami körülbelül 400 kalóriának felel meg. Ez a szakemberek szerint azt jelenti, hogy nem tódítottak többet az ételfogyasztásukról, mint a karcsúbb emberek.
Az American Journal of Human Biology tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint minden résztvevő átlagosan 900-ban határozta meg az elfogyasztott kalóriák számát. Tévesen. A kutatók becslése szerint ez öt korsó sörnek, három McDonald's sajtburgernek, hét csomag sózott chipsnek, 18 almának vagy 300 koktélparadicsomnak felel meg.
Amikor figyelembe vettük a különböző testméreteket és annak energiaigényeit, nem volt különbség abban, hogy mennyire értékelték alul az önkéntesek a táplálékfelvételüket
– mondta Gavin Sandercock professzor a ZME Science online tudományos portálnak. – Ez megváltoztatja azt a közkeletű tévhitet, hogy az elhízott emberek többet lódítanak energiabevitelükről, mint a karcsúbbak.
Noha a tanulmány nem foglalkozott a jelenség okaival, néhány nappal korábban megjelent külön kutatás a Psychology & Marketing szaklapban, amely az élelmiszerválasztással és a társadalmi megbélyegzéssel foglalkozott. A londoni City University Bayes Business School csapata azt találta, hogy az emberek többször választanak egészségesebb ételeket, amikor másokkal vannak együtt, mert félnek a negatív megítéléstől.
A kutatásunk szerint az élelmiszerek eme fontos szerepét hasznosítani lehetne a fogyasztók jóléte érdekében
– mondta Janina Steinmetz, a tanulmány szerzője. – Rá kell világítanuk arra, hogy az egészséges ételek nemcsak a fogyasztók számára járnak előnyökkel, hanem közvetve abban is segítik őket, hogy másokat lenyűgözzenek.
Hozzátette: ezek az eredmények nagyon fontosak lehetnek azok számára, akik az egészséges táplálkozási gyakorlatok javításában reménykednek.