A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Egyetlen királynővel kezdődött az ázsiai lódarazsak európai inváziója

Egy ázsiai óriás lódarázs teteme
Az invazív fajok hírhedt gyorsasággal képesek meghódítani az ökoszisztémákat, nem kivételek ez alól az ázsiai lódarazsak sem. Évente akár 80 kilométernyi területet is képes birtokba venni, és olyan, számunkra nélkülözhetetlen fajokat pusztít, mint a házi méhek. Egy új kutatás szerint európai hódításukat egyetlen királynő indította el.

Egy genetikai vizsgálat szerint az európai lódarázs-inváziót egyetlen nőstény indította el, amelyet 2004-ben hurcolhattak be Kínából Franciaországba. Az ázsiai lódarazsak hamar meghódították az öreg kontinenst, 2016-ban pedig már Nagy-Britannia területén is kimutatták a veszélyes rovart.

Eileen Dillane, a University College Cork zoológusa és kutatócsoportja 2021-ben gyűjtött ázsiai lódarazsakat Írország területén. A szakértők szekvenálták az ír rovarok génállományát, majd három gént összevetettek a kontinens más részein élő ázsiai lódarazsak génjeivel. Valamennyi vizsgált gén mitokondriális volt, vagyis anyai ágon öröklődött.

Egy ázsiai óriás lódarázs teteme Forrás: Elaine Thompson

Az eredmények azt mutatták, hogy az Írországban és Európa többi részén élő ázsiai lódarazsak ugyanattól a királynőtől származnak.

Az említett királynő a kutatók becslése szerint 15-20 évvel ezelőtt érkezhetett Kínából Európába. Az eredmények egyúttal azt is jelentik, hogy az ázsiai lódarazsak genetikai változatossága kicsi, ezt pedig ki lehetne használni a védekezés során. Sajnos azonban a jelenleg is zajló klímaváltozás segíti terjedésüket.

Az eredmények a Journal of Hymenoptera című folyóiratban megjelent szakcikkben olvashatók.