Az egyik legjelentősebb amerikai hadiipari vállalat, a Northrop Grumman a közelmúltban adta vissza az amerikai haditengerészet (U.S. Navy) számára azt az első E-6B Mercury repülőgépet, amelynek öt új, közelebbről nem részletezett elektronikai berendezést telepített a fedélzetére, és amelyek a cég honlapján közzétett közlemény szerint jelentősen javítják a „repülőgép irányítási és kommunikációs funkcióit". Az elvégzett felújítás a Northrop Grumman és az amerikai haditengerészet között az e tárgyban létrejött 111 millió dolláros szerződés része volt.
„A Northrop Grumman a legmodernebb technológiát használta fel a modernizációban, és támogatja a haditengerészet küldetését, hogy túlélő, megbízható és tartós légi vezetést, irányítást, illetve kommunikációt biztosítson a Nemzeti Parancsnokság (NCA), valamint az Egyesült Államok hadászati és nem stratégiai erői között a minél hatékonyabb felkészültség érdekében" – kommentálta a projektet Scott Pfeiffer, a Northrop Grumman alelnöke.
A közlemény csak arra utal, hogy a »végítélet gépét« többek között egy olyan új szupermodern kommunikációs hardverrel is felszerelték, ami összeköti az »elnök nagy piros gombját« a nemzeti nukleáris csapásmérő erők központjával.
Az E-6B Mercury lényegében egy olyan repülő parancsnoki állás, amely összeköti a National Command Authority-t – a legutolsó fórumot, amely meghozza a végső döntést a piros gomb megnyomásáról, vagyis a nukleáris csapás elindításáról – az Egyesült Államok hadászati nukleáris erőivel. Tekintettel az E-6B Mercurynak egy potenciális atomháborúban betöltött kiemelkedő szerepére, a repülőgépet gyakran a „végítélet gépeként" emlegetik.
A repülő nukleáris csapásirányító központot az a koncepció hozta létre, hogy ez lehet a legmegbízhatóbb előőrs a hadászati katonai parancsnokságok számára
egy súlyos nemzetközi válsághelyzetben, ami például az atomháború kitörésével fenyegethet.
1989-ben, a hidegháború utolsó éveiben szállt fel először az Egyesült Államok „végítéletflottája", mely legalább 16 ilyen csúcstechnológiával felszerelt repülőgépből áll.
Az E-6B Mercury valójában a korábban az utasforgalomban használt négy hajtóműves keskenytörzsű Boeing 707-es repülőgép militarizált változata. Utántankolás nélkül több mint 15 órán keresztül képes technikai leszállás nélkül repülni, de bevetés közben is feltankolható,
és így akár 72 órán keresztül is a levegőben maradhat.
Az egyik amerikai E-6B mozgó légi harcálláspontot 2022 márciusában a La Manche csatorna felett észlelték nagy magasságban repülve, alig egy hónappal azután, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát.
Mindez komoly félelmet keltett, hogy a geopolitikai feszültségek Európában elérhetik a töréspontot. Bennfentes források szerint az utóbbi időben a nap 24 órájában mindig van legalább egy E-6B Mercury a levegőben.
(Forrás: Ilf Science)