A római császár, aki újjáépíttette a lerombolt pogány templomokat

Julianus
A hitehagyott jelzővel illetett Julianus a római történelem egyik legkülönlegesebb császára volt
Vágólapra másolva!
Ezerhétszázhatvan éve, 363. június 26-án halt meg Julianus római császár, aki utoljára tett kísérletet a kereszténység visszaszorítására és az ősi vallási hagyományok visszaállítására, ezért kapta az utókortól az „apostata", azaz hitehagyott melléknevet.
Vágólapra másolva!

A filozófia iránt mutatott érdeklődést

Nagy Constantinus császár féltestvérének fia, Flavius Claudius Julianus (más írásmóddal Iulianus) 331-ben született. A császár 337-es halálát követő trónharcok során apját és annak testvéreit is kivégezték, ő valószínűleg csak azért menekült meg, mert még kisgyermek volt. A fővárost, Konstantinápolyt azonban el kellett hagynia, Nikomédiában ariánus – a kereszténység szentháromságtagadó, a niceai zsinat által 325-ben elítélt ága – nevelésben részesült.

Korának legkiemelkedőbb filozófusai és rétorai oktatták; az ifjú Julianus különösen a régi görög-római irodalom és filozófia iránt mutatott érdeklődést és már ekkor ellenszenvvel viseltetett a keresztény vallással szemben.

A hitehagyott jelzővel illetett Julianus a római történelem egyik legkülönlegesebb császára volt Forrás: Nomos Consulting/Ricardo Rubin

Tizennégy évesen visszatérhetett Konstantinápolyba, majd a birodalom keleti részében utazgatott. Utolsó élő testvérét, Gallus keleti társcsászárt 354-ben kivégezték, ekkor rövid ideig házi őrizetbe került. A következő évben szabadon bocsátották, ezután Athénban tanult filozófiát, a későbbi Nagy Szent Gergely pápa és Nagy Szent Vazul, a keleti keresztény szerzetesség egyik legjelentősebb alakja társaságában, akik később

mindketten negatívan írtak róla, vélhetőleg Julianus az ősi pogány vallás iránti vonzódása miatt.

Mivel a birodalmat keleten a Szászánida Birodalom terjeszkedése, nyugaton a barbár törzsek betörései veszélyeztették, II. Constantius császár a dinasztia utolsó élő férfitagjaként 355 végén Galliába rendelte, és megtette nyugati társcsászárnak.

Az ősi római vallás restaurációjára tett kísérletet

Julianus a következő öt évben folyamatos győzelmeket aratott a germán törzsek felett, katonái pedig olyannyira megszerették, hogy császárrá kiáltották ki. Az ellene indult II. Constantius útközben meghalt, így Julianus 361 novemberében akadálytalanul vonulhatott be Konstantinápolyba.

A fiatal császár hitt abban, hogy a birodalom megmentéséhez vissza kell térni az ősi római erényekhez és hagyományokhoz, ezért alig másfél éves uralma alatt elődjeitől teljesen eltérő politikát folytatott.

Az egyre jobban terjedő kereszténység addigra ugyan még nem vált hivatalos államvallássá, a császárok mégis érezhetően pártolták: újabb és újabb kiváltságokat biztosítottak hívei és az egyház számára. A keresztényüldözések nemhogy megszűntek, hanem a keresztények kezdték el üldözni a régi vallás híveit, templomaikat feldúlták és kisajátították.

Julianus Marcus Aurelius emlékét felidézve, maga is "filozófus szakállt" növesztett Forrás: Wikimedia Commons

Julianus viszont az ősi római vallás restaurációjára tett kísérletet.

Parancsot adott a lerombolt pogány templomok újjáépítésére, engedélyezte a régi istenek tiszteletét, sőt, pontifex maximusként (tehát legfőbb papként) ő maga is nekik áldozott. A korábban a keresztényeknek adott kiváltságokat – adómentesség, a püspökök ítélkezési joga – megszüntette, emellett a keresztényeknek megtiltotta a birodalmi posta- és futárszolgálat használatát.

A keresztények semmilyen állami támogatásra nem számíthattak, ha új templomot akartak építeni, márpedig erre szükségük lett volna, mivel a korábbi pogány szentélyeket vissza kellett szolgáltatniuk.

Julianus vésett fejportréja Forrás: Origo

Julianus rendelkezett arról is, hogy a filozófusok, tanítók csak és kizárólag olyan témában oktathatnak, amellyel ők maguk is egyetértenek, és amelyek hitükből fakad – ezzel a keresztényeket kizárta a klasszikus tudományok, a filozófia, a retorika és a grammatika, illetve a pogány irodalom oktatásából, csak saját szent irataikat magyarázhatták, értelmezhették.

Támogatta a jeruzsálemi templom újjáépítését

Keresztényüldözésről azonban nem beszélhetünk, Julianus csupán a milanói ediktumban lefektetett vallásszabadságot igyekezett visszaállítani, megszüntetve a keresztények kiváltságait – ezt értelmezték az utókor elfogult keresztény szerzői vallásuk üldözésének. Utólag azt is felrótták neki, hogy

elképzelései jegyében a korábban kiátkozott keresztény püspökök, eretneknek minősített felekezetek is szabadon gyakorolhatták vallásukat.

A császár támogatta a jeruzsálemi templom újjáépítését is, amelyet még Krisztus előtt 70-ben a zsidó háborúk alatt a későbbi Titus császár rombolt le. Az ősi római vallásba igyekezett belevinni azokat az elemeket, amelyeket a kereszténységben erénynek látott – a szegényekről és elesettekről való gondoskodást, az ember középpontba helyezését.

Julianus arany solidusa, az érme előlapján a császár portréjával Forrás: Wikimedia Commons


Ő maga szinte aszkétaéletet élt, udvarában igyekezett mérsékelni a fényűzést, üldözte a korrupciót, száműzte az állandóan intrikáló eunuchokat, megszüntette a hivatalvásárlás gyakorlatát.

Csökkentette az adókat, tovább fejlesztette birodalom postaszolgálatát, igyekezett megreformálni az igazságszolgáltatást, a hagyományokhoz való visszatérést pedig külsőségekben is jelezte, mikor szakállt növesztett.

A perzsák ellen indított hadjárata során halt meg

A késő római kor egyik legérdekesebb és legizgalmasabb alakja a perzsák ellen indított hadjárata során halt meg. Amai Szamarra közelében, egy kisebb csetepaté során lándzsa fúródott hasába, a seb elfertőződött, és ő 363. június 26-án meghalt.

Julianus halálos sérülést szenved el Maranga mellett. Máig tisztázatlanok a császár halálának körülményei Forrás: Pinterest/Michas Vixere

A keresztény történetírók később azt állították, hogy egy keresztény katonája, bizonyos Mercurius ölte meg, aki tettéért vértanúságot szenvedett; ugyancsak szerintük

Julianus utolsó szavai Krisztusra utalva így hangzottak: „Győztél, Galileai!" Julianus volt az utolsó pogány római császár, utódja, Jovianus visszavonta rendelkezéseit.

Megítélése sokáig egyértelműen negatív volt, hiszen szinte kizárólag keresztények írtak róla, akik nem is igyekeztek leplezni ellenszenvüket. Napjainkra azonban már árnyaltabb lett a róla élő kép, Ibsen és a görög Nikosz Kazantzakisz drámát, Gore Vidal regényt írt a „hitehagyott" császárról.

(MTVA Sajtóarchívum)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!